Subsidie voor tweedehands elektrische auto sneuvelt in Voorjaarsnota
Wie geen auto van de zaak heeft, maar privé een tweedehands elektrische auto wil rijden, kan alleen dit jaar nog profiteren van de aanschafsubsidie. Het kabinet schrapt die stimuleringsmaatregelen en kiest voor een korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's.
Dat blijkt uit de recente Voorjaarsnota van het demissionaire kabinet, waarin langer dan eerst de bedoeling was een korting op de mrb voor elektrische auto’s wordt verstrekt. EV-rijders betalen vanaf 2026 aan motorrijtuigenbelasting 60 procent van het benzinetarief, vanaf 2029 65 procent en in 2030 70 procent.
Vanaf 2031 geldt het volle mrb-tarief ook voor elektrische auto's; vijf jaar later dan aanvankelijk de bedoeling was. Het kabinet compenseert dat onder meer door voor plug-in hybrides volgend jaar al het volledige mrb-tarief te hanteren.
SEPP
Daarnaast vervalt dus de twee mille aanschafsubsidie voor tweedehands elektrische auto's (de zogenoemde SEPP-subsidie). Daarvoor was eerder nog tot en met 2029 in totaal € 528 miljoen gereserveerd, aldus de Voorjaarsnota.
Het schrappen van de subsidie is een tegenvaller voor de markt voor tweedehands elektrische auto's. Hoewel het aanbod groeit, nu de eerste golf aan elektrische leaseauto's op de tweedehandsmarkt komt, bestaat de vrees dat zulke EV's straks weer veelvuldig naar het buitenland zullen verdwijnen. Dat gebeurde eerder ook met hybride auto's.
Op die manier profiteren alleen leaserijders van fiscale stimuleringsmaatregelen en gaat het 'vergroenen' van het Nederlandse wagenpark langzamer dan de politiek beoogt. Tweedehands auto's zijn mede door de hoge prijzen in ons land gemiddeld duidelijk ouder dan elders in Europa.
Gerelateerd
Een accountant in een Ferrari, kan dat?
Marjan Heemskerk kreeg veel reacties na een LinkedIn-bericht met de vraag: Kun je als accountant in een dure auto komen voorrijden bij de klant?
Te weinig laadpunten stekkerauto's in EU, zegt autobranche
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto's om de CO2-doelen te halen. De verkoop van stekkerauto's is de afgelopen jaren veel harder...
Aantal zakelijke leaseauto's stijgt door krappe arbeidsmarkt
Het aantal leasevoertuigen op de Nederlandse wegen is in de eerste drie maanden van dit jaar toegenomen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen...
Loket voor subsidie elektrische bedrijfsauto's geopend
Vanaf 23 april kunnen ondernemers een beroep doen op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Voor aanschaf van een bedrijfsauto met een gewicht tot...
Europese Rekenkamer wil goedkopere elektrische auto's en meer laadpalen
De Europese Unie moet de productie van elektrische auto's snel opschroeven en gaan produceren in alle prijsklassen. Nieuwe elektrische auto's zitten nu nog meestal...