Nieuws

Subsidie voor tweedehands elektrische auto sneuvelt in Voorjaarsnota

Wie geen auto van de zaak heeft, maar privé een tweedehands elektrische auto wil rijden, kan alleen dit jaar nog profiteren van de aanschafsubsidie. Het kabinet schrapt die stimuleringsmaatregelen en kiest voor een korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's.

Dat blijkt uit de recente Voorjaarsnota van het demissionaire kabinet, waarin langer dan eerst de bedoeling was een korting op de mrb voor elektrische auto’s wordt verstrekt. EV-rijders betalen vanaf 2026 aan motorrijtuigenbelasting 60 procent van het benzinetarief, vanaf 2029 65 procent en in 2030 70 procent.

Vanaf 2031 geldt het volle mrb-tarief ook voor elektrische auto's; vijf jaar later dan aanvankelijk de bedoeling was. Het kabinet compenseert dat onder meer door voor plug-in hybrides volgend jaar al het volledige mrb-tarief te hanteren.

SEPP

Daarnaast vervalt dus de twee mille aanschafsubsidie voor tweedehands elektrische auto's (de zogenoemde SEPP-subsidie). Daarvoor was eerder nog tot en met 2029 in totaal € 528 miljoen gereserveerd, aldus de Voorjaarsnota.

Het schrappen van de subsidie is een tegenvaller voor de markt voor tweedehands elektrische auto's. Hoewel het aanbod groeit, nu de eerste golf aan elektrische leaseauto's op de tweedehandsmarkt komt, bestaat de vrees dat zulke EV's straks weer veelvuldig naar het buitenland zullen verdwijnen. Dat gebeurde eerder ook met hybride auto's.

Op die manier profiteren alleen leaserijders van fiscale stimuleringsmaatregelen en gaat het 'vergroenen' van het Nederlandse wagenpark langzamer dan de politiek beoogt. Tweedehands auto's zijn mede door de hoge prijzen in ons land gemiddeld duidelijk ouder dan elders in Europa.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.