Subsidie voor tweedehands elektrische auto sneuvelt in Voorjaarsnota
Wie geen auto van de zaak heeft, maar privé een tweedehands elektrische auto wil rijden, kan alleen dit jaar nog profiteren van de aanschafsubsidie. Het kabinet schrapt die stimuleringsmaatregelen en kiest voor een korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's.
Dat blijkt uit de recente Voorjaarsnota van het demissionaire kabinet, waarin langer dan eerst de bedoeling was een korting op de mrb voor elektrische auto’s wordt verstrekt. EV-rijders betalen vanaf 2026 aan motorrijtuigenbelasting 60 procent van het benzinetarief, vanaf 2029 65 procent en in 2030 70 procent.
Vanaf 2031 geldt het volle mrb-tarief ook voor elektrische auto's; vijf jaar later dan aanvankelijk de bedoeling was. Het kabinet compenseert dat onder meer door voor plug-in hybrides volgend jaar al het volledige mrb-tarief te hanteren.
SEPP
Daarnaast vervalt dus de twee mille aanschafsubsidie voor tweedehands elektrische auto's (de zogenoemde SEPP-subsidie). Daarvoor was eerder nog tot en met 2029 in totaal € 528 miljoen gereserveerd, aldus de Voorjaarsnota.
Het schrappen van de subsidie is een tegenvaller voor de markt voor tweedehands elektrische auto's. Hoewel het aanbod groeit, nu de eerste golf aan elektrische leaseauto's op de tweedehandsmarkt komt, bestaat de vrees dat zulke EV's straks weer veelvuldig naar het buitenland zullen verdwijnen. Dat gebeurde eerder ook met hybride auto's.
Op die manier profiteren alleen leaserijders van fiscale stimuleringsmaatregelen en gaat het 'vergroenen' van het Nederlandse wagenpark langzamer dan de politiek beoogt. Tweedehands auto's zijn mede door de hoge prijzen in ons land gemiddeld duidelijk ouder dan elders in Europa.
Gerelateerd
Ondernemers omzeilen bpm, verkoop dieselbusjes verdrievoudigd
De verkoop van dieselbusjes in Nederland is vorige maand verdrievoudigd, tot bijna 13.000 stuks. De sprong in verkopen komt vooral door de aankomende wijziging in...
Afbouw steun voor elektrisch rijden gaat te snel
Hoewel de interesse in elektrische auto’s groeit, neemt het aantal mensen dat van plan is een elektrische auto te kopen niet toe. Leaserijders zullen vaak nog proberen...
Greenwheels ziet zakelijk gebruik deelauto's flink toenemen
Nederlanders maken steeds meer gebruik van deelauto's, meldt Greenwheels. Het aantal gebruikers steeg in 2024 met ruim 38.000. Volgens het autodeelbedrijf is het...
Subsidiepot voor aanschaf nieuwe elektrische auto is leeg
De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In totaal was 58 miljoen euro beschikbaar...
Tijdelijke subsidie om werknemers meer uren te laten werken
Werkgevers- en werknemersorganisaties, brancheorganisaties en O&O-fondsen kunnen van 13 januari tot en met 14 februari 2025 subsidie aanvragen voor projecten om...