Kabinet wil langer korting geven op wegenbelasting elektrische auto's
Het kabinet wil, langer dan oorspronkelijk gepland, korting blijven geven op de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische voertuigen tot 2031. Zonder die aanpassing zou de korting voor elektrische auto’s vanaf 2026 helemaal verdwijnen.
Vanaf 2025 moeten elektrische autobezitters ook wegenbelasting gaan betalen. Nu zijn EV's nog vrijgesteld van deze belasting. In 2025 gaat dit naar 25 procent en in 2026 naar honderd procent. Vanwege het gewicht van een elektrische auto, vergeleken met een benzinevariant, wordt elektrisch rijden zonder aanpassing dan veel duurder. Dat zou kunnen betekenen dat elektrische rijders weer teruggaan naar een brandstofauto.
Daarom pleiten belangenverenigingen zoals de ANWB en RAI Vereniging voor een gewichtscorrectie voor EV's van 400 kg, wat neerkomt op zestig procent van het volledige MRB-tarief. Dat voorstel is nu opgenomen in de plannen van het demissionaire Kabinet. Het voorstel wordt binnenkort behandeld door de Tweede Kamer, als onderdeel van de Voorjaarsnota van het kabinet.
Fiscale stimulering
RAI Vereniging verwelkomt het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting. Fiscale stimulering is cruciaal om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor een grote groep Nederlanders en daarmee de klimaatdoelstellingen te halen, aldus de vereniging.
Ook hybride auto's spelen in de transitie naar duurzame mobiliteit een belangrijke rol. Ze leveren niet alleen een bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelstellingen, maar dienen ook vaak als opstap naar elektrisch rijden voor consumenten. Daarom pleit RAI Vereniging net als voor elektrische auto's voor een correctie in de MRB voor PHEV's (200 kg).
Gerelateerd
Een accountant in een Ferrari, kan dat?
Marjan Heemskerk kreeg veel reacties na een LinkedIn-bericht met de vraag: Kun je als accountant in een dure auto komen voorrijden bij de klant?
Te weinig laadpunten stekkerauto's in EU, zegt autobranche
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto's om de CO2-doelen te halen. De verkoop van stekkerauto's is de afgelopen jaren veel harder...
Aantal zakelijke leaseauto's stijgt door krappe arbeidsmarkt
Het aantal leasevoertuigen op de Nederlandse wegen is in de eerste drie maanden van dit jaar toegenomen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen...
Loket voor subsidie elektrische bedrijfsauto's geopend
Vanaf 23 april kunnen ondernemers een beroep doen op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Voor aanschaf van een bedrijfsauto met een gewicht tot...
Europese Rekenkamer wil goedkopere elektrische auto's en meer laadpalen
De Europese Unie moet de productie van elektrische auto's snel opschroeven en gaan produceren in alle prijsklassen. Nieuwe elektrische auto's zitten nu nog meestal...