Zakelijke rijder switcht vaker van elektrisch naar benzine
Zakelijke rijders stappen steeds vaker over van een volledige elektrische auto naar een hybride of benzineauto vanwege de hoge kosten, waarschuwen leasemaatschappijen. "Een terugslag dreigt nu het financiële plaatje minder aantrekkelijk wordt."
Ook particulieren lijken af te haken, omdat een aantal voordeelregelingen voor elektrische auto's komen te vervallen, stelt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Zo worden deze auto's in 2026 niet meer vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, waardoor de maandelijkse kosten mogelijk fors omhoog zullen gaan. Deze belasting kan oplopen tot 100 euro extra per maand of meer.
Onzekerheid
Volgens VNA was in de eerste helft van vorig jaar bijna een derde (32 procent) van de nieuwe private leaseauto's nog volledig elektrisch. In de tweede helft van het jaar zakte dit echter naar 24 procent. "De onzekerheid rond private lease van nieuwe en gebruikte elektrische auto's neemt toe. Mensen weten niet waar ze qua kosten aan toe zijn. Komt er nog compensatie op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's of niet", vraagt de koepelorganisatie zich af.
Volgens onderzoek van VNA verwacht maar 31 procent van de leaserijders bij een volgende auto voor een elektrisch exemplaar te kiezen. Ook is ruim twee derde van de leaserijders niet van plan te switchen naar een "te dure" elektrische auto.
Relatief duur
Nieuwe elektrische auto's blijven relatief duur. Dat heeft gevolgen voor de kosten van de werkgever en de fiscale bijtelling die zakelijke rijders betalen. Voor mensen met een auto van de zaak geldt dat de korting op de bijtelling de afgelopen jaren is teruggeschroefd. Vanaf 2026 vervalt deze geheel voor een nieuwe elektrische (lease)auto van de zaak. "Gezien de prijsverschillen tussen elektrische auto's en brandstofauto's zal het dan financieel minder aantrekkelijk zijn om elektrisch te kiezen", concludeert de vereniging.
Bron: ANP
Gerelateerd
Een accountant in een Ferrari, kan dat?
Marjan Heemskerk kreeg veel reacties na een LinkedIn-bericht met de vraag: Kun je als accountant in een dure auto komen voorrijden bij de klant?
Te weinig laadpunten stekkerauto's in EU, zegt autobranche
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto's om de CO2-doelen te halen. De verkoop van stekkerauto's is de afgelopen jaren veel harder...
Aantal zakelijke leaseauto's stijgt door krappe arbeidsmarkt
Het aantal leasevoertuigen op de Nederlandse wegen is in de eerste drie maanden van dit jaar toegenomen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen...
Loket voor subsidie elektrische bedrijfsauto's geopend
Vanaf 23 april kunnen ondernemers een beroep doen op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Voor aanschaf van een bedrijfsauto met een gewicht tot...
Europese Rekenkamer wil goedkopere elektrische auto's en meer laadpalen
De Europese Unie moet de productie van elektrische auto's snel opschroeven en gaan produceren in alle prijsklassen. Nieuwe elektrische auto's zitten nu nog meestal...