NZa berispt zorgverzekeraars om 'niet nakomen zorgplicht'
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt twee zorgverzekeraars een formele maatregel op, voor het niet nakomen van hun zorgplicht. De toezichthouder verwacht dat de verzekeraars de komende maanden verbeteringen doorvoeren, om bijvoorbeeld wachtlijsten in ziekenhuizen en de geestelijke gezondheidszorg terug te dringen.
De grootste verzekeraars van het land zijn Achmea, CZ, Menzis en VGZ. Voor alle vier ziet de NZa, na uitgebreid onderzoek, verbeterpunten. Ze moeten de "knelpunten in het aanbod" van zorg beter in beeld brengen en op basis daarvan actie ondernemen.
Maatregelen
Twee van de verzekeraars, CZ en Menzis, schieten volgens de NZa dusdanig te kort, dat ze een formele maatregel kregen opgelegd. "Bij ons gaat het vooral over beter registreren, daar hebben ze een punt. Dat moeten we beter doen", erkent een woordvoerster van CZ. Tegelijkertijd kan de verzekeraar niet zomaar "een blik opentrekken of die zorg zelf gaan verlenen".
Menzis laat weten dat het de zorgplicht "als vanzelfsprekend serieus" neemt. De zorgverzekeraar, waar bijvoorbeeld ook het label Anderzorg onder valt, gaat "zo snel als mogelijk" in gesprek met regionale zorgaanbieders over mogelijkheden voor verbetering.
De NZa zelf heeft de inhoud van de aanwijzingen nog niet bekendgemaakt. De verzekeraars krijgen eerst zes maanden de tijd om verbeteringen door te voeren. Pas als ze dat onvoldoende doen, kan publicatie volgen.
Onderzoek
Voor het onderzoek is door de NZa in kaart gebracht of zorgverzekeraars proactief te werk gaan, als het gaat om het nakomen van hun zorgplicht. De autoriteit keek naar wat zorgverzekeraars doen om in beeld te krijgen wat de regionale zorgbehoefte en het zorgaanbod is en de eventuele knelpunten die zij daar zien.
Ook is de proactieve houding van zorgverzekeraars onderzocht rondom hun regierol in de regio en het terugdringen van wachtlijsten en wachttijden. De NZa heeft de vier zorgverzekeraars, net als brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland, een brief gestuurd met de onderzoeksresultaten.
"De toegang tot zorg is geen vanzelfsprekendheid meer", benadrukt de NZa. De autoriteit verwacht van zorgverzekeraars dat zij "de zorgvraag en het zorgaanbod in de regio goed in de gaten houden en hierop sturen". Verzekerden moeten "tijdige, bereikbare en passende zorg" krijgen, aldus de toezichthouder.
Bron: ANP/NZa
Gerelateerd
KPMG verwacht op termijn fusies tussen zorgverzekeraars
Zorgverzekeraars zullen waarschijnlijk op termijn samengaan om kosten te besparen. Ze hebben de afgelopen jaren hun financiële reserves ingezet om aantrekkelijk...
Rekenkamer: Aanpak zorgfraude is vooral vergaderen
De bestrijding van fraude met publiek zorggeld werkt in de praktijk niet of nauwelijks. De Algemene Rekenkamer spreekt van een zorgelijk gebrek aan daadkracht.
Meer fraude met zorgdeclaraties opgespoord
Zorgverzekeraars sporen steeds meer fraude op met declaraties van zorgverleners. Vorig jaar bracht controle achteraf in totaal voor 18,9 miljoen euro aan oneigenlijk...
Remschijven en darmproblemen - deel II
Met tegenzin kom ik terug op mijn artikel van 19 september 2014 - Remschijven en Darmproblemen. Het is nu begin 2016 en noch de zorginstelling noch de zorgverzekeraar...
Overeenstemming NBA en NZa over Protocol Nacalculatie Wlz 2015
De NBA heeft met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) overeenstemming bereikt over de rol van de accountant bij de nacalculatie voor Wlz-zorgaanbieders.