CEA en RPO willen doorpakken met vernieuwing accountantsopleiding
De Commissie Eindtermen Accountantsopleiding (CEA) en de Raad voor de Praktijkopleidingen (RPO) willen dat snel stappen worden gezet om de accountantsopleiding aantrekkelijker te maken.
In januari 2023 verscheen het rapport ‘Stip aan de Horizon’ van de CEA en de RPO. Daarin stellen zij dat de accountantsopleiding anders moet, om deze aantrekkelijker en beter studeerbaar te maken. Afgelopen jaar is een aantal experimenten en vernieuwingen in de opleiding gestart. Het is nu tijd om door te pakken, stellen CEA en RPO in een artikel op de website van de CEA. Zij nodigen partijen uit om verdere stappen te zetten.
De kern van Stip aan de Horizon is dat de accountantsopleiding toekomstbestendig moet worden gemaakt, door diversificatie en verbreding van de instroom en betere integratie van theorie en praktijk. Opleiden betekent niet alleen kennis delen, het is cruciaal dat studenten hun kennis leren toepassen waar het er in de praktijk toe doet. “Het moet niet alleen anders, het kán ook anders”, aldus Coen Bongers, secretaris van de CEA. “Studeerbaarheid staat daarbij centraal.”
Ingewikkeld bouwwerk
Volgens Remko Renes, voorzitter van de RPO, is van de opleiding “een ingewikkeld bouwwerk gemaakt en niemand vraagt zich af waarom bepaalde dingen zijn zoals ze zijn. Waarom hebben sommige vakken zoveel uren, waarom moeten studenten drie keer een vergelijkbaar verslag schrijven?”
Bongers en Renes maken dit ook op uit het rapport van de Expertgroep Educatie, dat in november vorig jaar verscheen. “Ook zij stellen vast dat we niet stil moeten staan, maar snel actie moeten ondernemen.” Bongers wil dan ook doorpakken: “De accountantsopleiding is te vol en loslaten vinden we moeilijk. We kunnen niet afwachten en gaan nu al aan de slag met de herziening van de eindtermen. Daarbij zullen leerdoelen centraal staan en niet een lijst met ‘vinkjes’.”
Samenwerken
Samen met de stagebureaus en de accountantskantoren werken CEA en RPO aan verbeteringen. “Er is krapte op de arbeidsmarkt, we voelen allemaal dat de instroom onder druk komt te staan”, stelt Bongers. “Iedereen wil dus meewerken. Niet alleen kantoren, maar ook hbo’s en universiteiten.”
Bij het project Stip aan de Horizon zijn ook young profs betrokken. Zij vormen immers de toekomst van het beroep en hun meningen zijn relevant, benadrukken CEA en RPO. Bovendien kunnen zij helpen om buiten de gebaande paden te denken. “Zij hebben vaak verrassend praktische en slimme inzichten, die in het onderwijs of bij de kantoren niet zomaar opkomen”, aldus Renes.
Interview CEA en RPO: ‘Co-creatie van groot belang voor een toekomstbestendige accountantsopleiding’
Gerelateerd
Gebruik het DNA van een certificeringsbevoegde accountant als basis voor het beroepsprofiel
In het mkb moeten we de toegevoegde waarde van de accountant voor het maatschappelijk verkeer behouden. Iedere accountant moet na afronding van de opleiding een...
Team beroepsprofiel start gesprekken met stakeholders
Het kernteam van de NBA dat een nieuw beroepsprofiel zal opstellen, heeft uitnodigingen aan de beroepsgroep en stakeholders gestuurd. Betrokkenen kunnen hun wensen...
Wetenschappelijk onderzoek moet natuurlijk centraal staan in de universitaire accountantsopleiding
De accountants van de toekomst moeten niet alleen uitvoerders zijn, maar ook innovatieve denkers en leiders op hun vakgebied. Daarom moet wetenschappelijk onderzoek...
'Als je een beter mens wordt, word je vanzelf een betere professional'
In samenwerking met de VU bouwden enkele jonge accountants een opleiding die ze zelf graag zouden volgen. Dit voorjaar leverde de nest accountants academie een tweede...
Je kunt niet tegen je zin in slim zijn
Werken aan de verbetering van de opleiding is prima, maar we moeten ook het echte probleem onder ogen zien. Hoe motiveer je mensen om te studeren en als accountant...