Werknemers willen dat werkgever actief bijdraagt aan duurzaamheid
Een ruime meerderheid (67 procent) van de beroepsbevolking vindt het belangrijk dat de organisatie waarvoor zij werken een actieve bijdrage levert aan duurzaamheid. Ook vinden werknemers dat de werkelijke gang van zaken lang niet altijd overeenkomt met de duurzaamheidambities die worden verkondigd.
Dat is een van de uitkomsten van een KPMG-onderzoek onder een representatieve groep werknemers in verschillende sectoren in Nederland. 66 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun organisatie weliswaar duurzaamheidsdoelen heeft geformuleerd, maar dat ze niet weten welke acties of initiatieven er allemaal worden genomen om deze doelen te halen.
Dit gebrek aan kennis is volgens veel ondervraagden de belangrijkste reden voor niet-duurzaam gedrag. Werknemers weten vaak te weinig over de duurzaamheidsregels van hun organisatie en missen duidelijke communicatie over dit onderwerp.
Weinig stimulans
Duurzaam gedrag wordt volgens 60 procent van de medewerkers ook te weinig gestimuleerd. Minder dan de helft (47 procent) van de ondervraagden heeft het gevoel echt ondersteund te worden door hun organisatie om zich duurzaam te gedragen, bijvoorbeeld door de beschikbaarheid van voldoende laadpalen voor elektrische auto’s of door reizen met het openbaar vervoer te vergoeden.
Bovendien geeft slechts één op de tien respondenten aan dat er consequenties zitten aan niet-duurzaam gedrag.
Loze woorden
Veel bestuurders en directeuren dragen volgens de respondenten in onvoldoende mate het belang van duurzaamheid uit. Daar komt bij dat veel leidinggevenden in de ogen van medewerkers zelf niet altijd het goede voorbeeld geven. Als het bij loze woorden blijft, maakt dat de duurzaamheidsambities minder geloofwaardig en dat zorgt bij de medewerkers voor minder intrinsieke motivatie om een actieve bijdrage te leveren, aldus KPMG.
Daardoor blijft een echte duurzaamheidscultuur in veel organisaties nog uit. Zo is het (alleen) reizen met een benzineauto nog steeds de meest populaire vorm van woon-werk verkeer en worden veel documenten nog (enkelzijdig) geprint.
Wel zien veel werknemers dat afval wordt gescheiden. Daar staat tegenover dat er vaak niks gebeurt om voedselverspilling tegen te gaan, bijvoorbeeld door bij georganiseerde lunches het overgebleven eten te verdelen onder collega's.
Het onderzoek toont vooral aan dat de geloofwaardigheid van de duurzaamheidsambities samenhangt met zichtbare acties en gedragingen en dat hier nog veel valt te verbeteren.
Week van de Integriteit
"Dit onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om het bij duurzaamheid niet alleen bij mooie woorden te houden, maar ook om daadwerkelijk actie te ondernemen en deze acties te laten zien", aldus Angela Ruepert van KPMG, die het onderzoek uitvoerde. "Niet alleen naar de buitenwereld, maar ook door medewerkers actief te betrekken. Zo versterk je de intrinsieke motivatie onder werknemers."
KPMG Nederland deed in het kader van de Week van de Integriteit onderzoek naar het verschil tussen duurzaamheidsambities en de dagelijkse realiteit binnen organisaties. De Week van de Integriteit wordt van 9 tot en met 13 december 2024 georganiseerd door ICC.
Gerelateerd
Milieudefensie stuurt ING eisen voor CO2-vermindering per sector
Milieudefensie heeft een gedetailleerde eisenlijst naar ING gestuurd, waarin per sector die de bank financiert staat aangegeven in hoeverre de uitstoot van broeikasgassen...
Grote Amerikaanse banken stappen uit groene alliantie
Net als andere grote Amerikaanse banken, is ook Morgan Stanley uit het duurzaamheidsnetwerk Net Zero Banking Alliance (NZBA) gestapt. Dit is een wereldwijde samenwerking...
'Praatplaat' moet aandacht voor duurzaamheid in publieke sector verhogen
Een recent gepresenteerde 'praatplaat' moet zorgen voor extra aandacht voor duurzaamheidsinitiatieven in de publieke sector. De totstandkoming ervan is een initiatief...
Bedrijven willen dat Wopke Hoekstra groene vraag op gang helpt
Eurocommissaris Wopke Hoekstra moet bedrijven verplichten of in ieder geval stimuleren groene producten te kopen. Dat bepleit een brede coalitie van bedrijven en...
Vitamine A: Barbara Baarsma over duurzaamheid en accountants
In de 56ste editie van Vitamine A, de podcast voor accountants, spreekt host Sven Budding met PwC-hoofdeconoom Barbara Baarsma over duurzaamheid en de bijdrage daaraan...