Nieuws

Kwart Nederlanders vreest voor waardeverlies diploma door AI

Een kwart van de Nederlanders maakt zich zorgen over de waarde van behaalde diploma's door de opkomst van AI en de digitalisering van de samenleving. Dat blijkt uit onderzoek van TIAS School for Business and Society onder ruim tweeduizend respondenten.

Hoewel het grootste deel van de respondenten (67 procent) wel vertrouwen houdt in de blijvende waarde van diploma's, maakt een kwart zich wél zorgen over de waarde in de toekomst. Deze groep meent dat AI en digitalisering de arbeidsmarkt fundamenteel veranderen en verwacht dat praktische vaardigheden en voortdurende bijscholing belangrijker worden dan formele opleidingen. 

Een ruime meerderheid (63 procent) ziet levenslang leren als noodzakelijk om competitief te blijven op de arbeidsmarkt. Deze groep geeft aan zich tot aan hun pensioen te willen blijven ontwikkelen en nieuwe vaardigheden op te doen, wat de toenemende vraag naar flexibele en modulaire opleidingsmogelijkheden onderstreept.

Nieuwe vaardigheden

De vraag naar opleidingsprogramma's die zich richten op innovatie is vooral groot in sectoren die snel veranderen, zoals cybersecurity en de zorg.

"De snelle ontwikkeling van technologieën zoals AI en de digitale transformatie veranderen de arbeidsmarkt ingrijpend. Gedurende een carrière van veertig jaar is het cruciaal om continu nieuwe ontwikkelingen bij te houden en nieuwe vaardigheden te blijven leren", aldus Sietske Rozie, academic director digitale innovatie in de zorg bij TIAS.

Het onderzoek richtte zich op de veranderende perceptie van onderwijs, in een wereld waarin technologie een steeds grotere rol krijgt.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.