Zakelijke automobilist rijdt meer elektrisch dan op diesel
Nederlanders met een personenauto hebben in 2023 meer kilometers gereden in binnen- en buitenland dan in het jaar daarvoor. Zakelijke rijders legden voor het eerst meer kilometers af in een elektrische auto dan in een dieselvoertuig. Wel rijden de meeste mensen nog steeds in een benzineauto.
In totaal hebben Nederlanders vorig jaar 119,6 miljard kilometers afgelegd in een personenauto, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is 4,3 procent meer dan in 2022, maar nog wel minder dan in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Particulieren reden 0,8 procent minder dan voor corona en zakelijke rijders 3,4 procent minder, aldus het CBS.
Particulieren reden samen 94 miljard kilometer, waarvan verreweg de meeste werden afgelegd in een benzineauto. Het aantal gereden kilometers op diesel daalde in vijf jaar tijd tot 13,2 miljard. In dezelfde periode steeg het aantal kilometers die in stekkerauto's werden gereden naar 2,6 miljard.
Vertienvoudigd
Mensen die reisden voor hun werk, reden bij elkaar meer dan 25 miljard kilometer. Tussen 2018 en 2023 is het aantal kilometers in een elektrische auto vertienvoudigd volgens het statistiekbureau. In 2018 reden zakelijke rijders nog het meest in een dieselauto, maar in vijf jaar tijd is het aantal kilometers in dieselauto's met driekwart gedaald. Het aantal kilometers in benzineauto's is tegelijk met de helft gestegen. Ondanks de gestegen populariteit van elektrische auto's werd iets meer dan de helft van alle zakelijke kilometers vorig jaar afgelegd in een benzineauto.
Drentenaren
Ook Shuttel, een bedrijf dat mobiliteitsdiensten aanbiedt, keek naar elektrisch rijden in Nederland. Uit een data-analyse onder ruim 45.000 werknemers van meer dan 1.300 bedrijven komt naar voren dat mensen die in landelijk gebied wonen, dit jaar vaker met een stekkerauto naar hun werk zijn gegaan dan mensen die in de randstad wonen. Drentenaren deden dit met 28 procent het vaakst. De rest nam bijvoorbeeld een auto met een verbrandingsmotor of ging met het openbaar vervoer of de fiets. 2 procent van de inwoners van Zuid-Holland ging met een elektrische auto naar hun werk.
Bron: ANP/CBS
Gerelateerd

Impact autoheffingen VS op Nederland circa 230 miljoen euro
De directe impact van Amerikaanse importheffingen op auto's is relatief beperkt. Het zou gaan om een hap van ongeveer 230 miljoen euro uit de economie, oftewel 0,02...

Meer elektrische auto's verkocht in de EU, maar minder Tesla's
De verkoop van elektrische auto's liet in februari in Europa, net als een maand eerder, een flinke plus zien van 24 procent. Fabrikant Tesla zie de verkoop in de...

Elektrische rijders haken af door afbouw belastingvoordelen
Een derde van de elektrische rijders overweegt volgend jaar over te stappen naar een brandstofauto zodra belastingvoordelen worden afgebouwd. In 2030, als de fiscale...

Verkoop occasions stijgt flink door groeiend autobezit
De verkoop van tweedehands auto's in Nederland neemt de komende jaren steeds meer toe. Dit komt onder meer door het groeiende autobezit in ons land en de bevolkingsgroei....

Particulier wil voorlopig nog geen elektrische auto
In 2024 bestond 35 procent van alle nieuwverkopen uit elektrische auto's (EV's); vier procent meer dan in 2023. Ook de tweedehandsmarkt groeide: 85.000 gebruikte...