Generatie Z weet vaak niet de weg naar de bank voor financieel advies
Bijna twee derde van de Nederlanders tussen de 18-24 jaar wil graag persoonlijk financieel advies, maar velen weten de weg naar experts bij banken niet te vinden. Ze vertrouwen vaak op mogelijk ondeskundige bronen, zoals internet en sociale media.
Dat blijkt uit recent onderzoek door Motivaction, uitgevoerd in opdracht van SNS en de Volksbank. Volgens het onderzoek ervaart 44 procent van de groep Gen-Z-ers "financiële stress", maar weet ruim de helft van hen niet hoe ze met een expert van hun bank in contact kunnen komen.
Jongvolwassenen ervaren meerdere drempels om in gesprek te gaan met hun bank, zo blijkt: ze weten bijvoorbeeld niet precies wat zo'n gesprek oplevert, hoe ze in contact kunnen komen met een expert, of zijn bang om niet begrepen te worden.
Financieel kwetsbaar
Het onderzoek laat zien dat juist Gen Z geïnteresseerd is in een breed scala aan financiële onderwerpen. Eén op de vijf 18-24-jarigen geeft aan geen vertrouwen te hebben in de eigen financiële kennis en vaardigheden. Deze doelgroep haalt financiële informatie veelal bij (mogelijk) ondeskundige bronnen, zoals internet, vrienden en social media.
Jongeren willen bovengemiddeld graag advies van hun eigen bank bij belastingaangifte, de aankoop van een eerste woning en hun studieschuld. Ouderen hebben vooral behoefte aan informatie over crypto en veilig bankieren.
Alle leeftijdsgroepen geven aan dat ze informatie of advies van hun bank het liefst ontvangen tijdens een persoonlijke afspraak. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim duizend Nederlanders van 18 tot 75 jaar.