Subsidie voor schone vrachtwagens na één dag al bijna op
Op 1 oktober is de extra ronde van de subsidieregeling voor de aanschaf van Zero-Emissie Trucks (AanZET) voor dit jaar geopend. Van het beschikbare budget van € 22,2 miljoen werd binnen één dag al € 21,4 miljoen aangevraagd.
De grote vraag naar zero-emissie-trucks in de transportsector komt mede door de invoering van zero-emissie-zones in verschillende Nederlandse steden. Voor veel ondernemers is financiële steun essentieel om de overstap naar zero-emissie-voertuigen mogelijk te maken.
Met het huidige subsidiebudget van € 22,2 miljoen kunnen ongeveer driehonderd zero-emissie-trucks worden aangeschaft. Het ministerie heeft toegezegd de regeling op 28 januari 2025 opnieuw open te stellen, om aan de groeiende vraag te blijven voldoen.
Belang van financiële steun
Volgens RAI Vereniging is subsidie van groot belang bij verduurzaming door de transportsector. "De realiteit is dat een elektrische truck drie keer zo duur is als een dieseltruck. Zonder de AanZET-regeling is zo’n investering voor veel bedrijven onhaalbaar. Daarom is deze financiële steun onmisbaar", aldus RAI Vereniging-voorzitter Frits van Bruggen.
Voor een succesvolle transitie naar zero-emissie transport is meer nodig dan alleen subsidies voor schone trucks, benadrukt de belangenorganisatie. Ook de subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) en de subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) bieden bedrijven financiële steun, voor het kunnen investeren in de laadinfrastructuur.
Van Bruggen stelt dat de huidige infrastructuur nog te wensen overlaat: "Het aantal snellaadstations is simpelweg onvoldoende en de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Het kan niet zo zijn dat een ondernemer investeert in een elektrische truck, maar vervolgens geen mogelijkheid heeft om deze op te laden."
Technologieneutraal beleid
Verdere investeringen in zowel zero-emissie-voertuigen als laadinfrastructuur zijn volgens RAI Vereniging "cruciaal" om klimaatdoelen te halen en de transportsector te verduurzamen. De vereniging pleit voor een "technologieneutraal beleid", waarbij diverse duurzame aandrijflijnen zoals elektrisch, waterstof en hernieuwbare brandstoffen worden ondersteund.
Gerelateerd
Tijdelijke subsidie om werknemers meer uren te laten werken
Werkgevers- en werknemersorganisaties, brancheorganisaties en O&O-fondsen kunnen van 13 januari tot en met 14 februari 2025 subsidie aanvragen voor projecten om...
EU-Rekenkamer waarschuwt voor dubbele EU-financiering projecten
Het risico dat dezelfde energie- of ontwikkelingsprojecten in de EU-landen onterecht twee keer worden gesubsidieerd met EU-geld is zo groot, dat de Europese Rekenkamer...
Nieuwe subsidieregelingen voor laden elektrische bedrijfswagens
Bedrijven kunnen binnenkort gebruikmaken van twee nieuwe subsidieregelingen die zijn bedoeld om de overstap naar elektrisch vervoer te versnellen. Het aantal elektrische...
Subsidie voor cyberweerbaarheid kleine bedrijven weer beschikbaar
Op 2 september gaat de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ weer open. Micro- en kleine ondernemingen kunnen met de regeling subsidie krijgen voor de kosten...
Subsidiepot voor emissieloze bedrijfsauto's verdubbeld
Er is meer geld beschikbaar voor ondernemers die emissieloze bedrijfsauto's willen aanschaffen. De subsidiepot van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's...