CO2-uitstoot vervoerssector stijgt; miljarden euro's klimaatschade door vliegen en SUV's
De klimaatrecords en -rampen volgen elkaar in snel tempo op, maar de wereldwijde CO2-uitstoot blijft onverminderd hoog, stelt Oxfam Novib in een rapport. Tussen 1990 en 2022 stegen de CO2-emissies in de transportsector gemiddeld met 1,7 procent per jaar.
Het Internationaal Energie Agentschap voorspelt dat deze emissies tot 2030 verder gaan groeien, terwijl ze met 3 procent moeten dalen om binnen de afspraken van het Klimaatakkoord van Parijs te blijven.
Uit nieuwe berekeningen van Oxfam Novib blijkt dat de CO2-uitstoot van het mondiale vliegverkeer tussen 1990 en 2023 bijna 434 miljard euro aan economische klimaatschade heeft veroorzaakt.
De organisatie pleit voor een hogere en progressieve belasting op zwaar vervuilende manieren van vervoer, die vooral door de hoogste inkomens gebruikt worden, te beginnen met SUV's en veel vliegen.
Allerrijksten
In het rapport 'Carbon Inequality Kills' bekritiseert Oxfam in het bijzonder de luxe leefstijl van de allerrijksten. Gemiddeld maken vijftig van de rijkste miljardairs ter wereld 184 privéjetvluchten per jaar en brengen daarmee 425 uur in de lucht door. De CO2-uitstoot van deze vluchten is net zoveel als een gemiddeld persoon in driehonderd jaar zou produceren, aldus de organisatie.
"Ook in Nederland trekken de superrijken zich niets aan van de klimaatcrisis. De rijkste 1 procent in Nederland stoot bijna negen keer zoveel CO2 uit als de armste helft van de bevolking", aldus Jacqueline Persson, klimaatexpert van Oxfam Novib.
Wereldwijd is 1 procent van de mensen die vliegen verantwoordelijk voor de helft van alle CO2-emissies. De verwachting is dat het vliegverkeer blijft groeien. Dit betekent volgens Oxfam Novib dat de klimaatschade de komende decennia kan oplopen tot 7.700 miljard euro. Ongeveer 3 procent van de Nederlanders vliegt vijf of meer keer per jaar.
SUV's grote boosdoener
Volgens het Internationale Energie Agentschap IEA zijn SUV's de op een na grootste oorzaak van de wereldwijde stijging van CO2-emissies in het afgelopen decennium, na de industriesector.
In 2023 waren er wereldwijd meer dan 360 miljoen SUV's, goed voor 1 miljard ton CO2-uitstoot. In Nederland steeg het aantal voertuigen in de hoogste gewichtsklasse, meer dan 2.450 kg, de laatste vijf jaar met 97 procent.
Veelvliegen
Om de CO2-uitstoot van de vervoerssector terug te dringen roept Oxfam Novib het kabinet-Schoof op om progressieve belastingen op leefstijlen met een hoge CO2-uitstoot te heffen, te beginnen met het zwaarder belasten van veelvliegen en SUV's. In Nederland kan dit volgens de organisatie minimaal 3,7 tot 4,4 miljard euro per jaar opleveren.
De miljarden die deze heffingen opleveren, kunnen volgens Oxfam Novib goed gebruikt worden om te investeren in duurzaam openbaar vervoer. Daarnaast is het geld hard nodig om de klimaatfinancieringsbeloften van Nederland waar te maken.
Op 11 november start de volgende VN-klimaattop in Azerbeidzjan.
Bron: ANP/Oxfam Novib
Gerelateerd

Veel landen missen deadline voor inleveren klimaatambities
Bijna alle landen hebben inmiddels een belangrijke deadline gemist om nieuwe doelen in te dienen voor het verminderen van CO2-uitstoot. Van de bijna tweehonderd...

Inkoopbeleid overheid moet nog klimaatbewuster
Door klimaatbewust inkopen te doen heeft de overheid de afgelopen jaren steeds meer CO2-uitstoot voorkomen, maar de stijgende lijn vlakt af. Om de eigen doelstellingen...

Brussel stelt meeste EU-bedrijven vrij van nieuwe CO2-taks
Meer dan tachtig procent van de bedrijven in de EU die te maken krijgen met een nieuwe grensbelasting voor CO2-uitstoot, worden vrijgesteld van deze belasting, volgens...

Nederlandse economie wordt steeds langzamer duurzaam
De Nederlandse economie wordt duurzamer, maar dat gebeurt steeds langzamer. Momenteel is 18,5 procent van de Nederlandse economie duurzaam, één procentpunt meer...

Ondernemers: Rotterdamse haven klem door stikstofuitspraken
Door recente stikstofuitspraken van de rechter is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen....