Brancheorganisaties vragen steun kabinet voor zero-emissiezones
Brancheorganisaties zoals RAI Vereniging, BOVAG en Techniek Nederland, samen met milieuorganisatie Natuur & Milieu, pleiten voor steun van de landelijke politiek aan gemeenten bij de invoering van zero-emissiezones in binnensteden. Ze zeggen "grote zorgen over de politieke strijd" te hebben hierover.
"De afgelopen vijf jaar zijn de voorbereidingen voor invoering van zero-emissiezones in volle gang en gaven gemeenten, samen met belangenbehartigers van de logistieke sector, ondernemers, de autobranche, Natuur & Milieu en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het beleid vorm", staat in een gezamenlijke verklaring van de belangenclubs.
Volgens de Kamerfracties van PVV, BBB en VVD is er nog te veel onduidelijkheid voor ondernemers om die zones volgend jaar al door te voeren. Zij voorzien dat ondernemers hiermee in de problemen komen.
PVV, BBB, CDA, SGP, Denk, FVD en JA21 steunen een motie van de VVD om landelijke uitzonderingen tot 2029 in te bouwen in de zero-emissiezones. Veertien gemeenten willen die zones op 1 januari invoeren, ondanks de weerstand uit Den Haag.
2025
Volgens de afspraken mogen per 2025 alleen de meest vervuilende dieselbusjes en vrachtwagens worden geweerd. De schoonste dieselvoertuigen mogen nog enkele jaren blijven rijden in de zones.
Uiteindelijk zouden alleen nog bedrijfswagens zonder uitstoot van broeikasgassen, dus op stroom of waterstof, de zones in mogen. Nog eens vijftien gemeenten willen de zones later invoeren.
'Grote zorgen'
Techniek Nederland, belangenbehartiger van de branche met de meeste bestelbussen op de weg, maakte zich eerder dit jaar juist "grote zorgen" over de invoering van de zero-emissiezones. "Vooral kleinere ondernemers zouden er met het oog op de hoge investeringen en de praktische problemen voor kunnen kiezen geen klanten meer bedienen in binnensteden met een zero-emissiezone", waarschuwde de organisatie in mei.
Techniek Nederland wees er toen ook op dat de hoge aanschafkosten het kostbaar maken om over te stappen naar elektrische bestelbussen.
Bron: ANP
Gerelateerd

Stekkerautoverkoop EU daalt dit jaar verder
De verkoop van elektrische auto's in de Europese Unie zal dit jaar verder dalen, verwacht kredietverzekeraar Allianz Trade. Dat komt onder meer doordat subsidies...

Tweedehands Tesla's verdwijnen naar het buitenland
In januari van dit jaar zijn 3.383 elektrische tweedehands auto's uit Nederland geëxporteerd. Vooral de populaire Tesla Model 3 verdwijnt vaak naar het buitenland....

Veel landen missen deadline voor inleveren klimaatambities
Bijna alle landen hebben inmiddels een belangrijke deadline gemist om nieuwe doelen in te dienen voor het verminderen van CO2-uitstoot. Van de bijna tweehonderd...

Inkoopbeleid overheid moet nog klimaatbewuster
Door klimaatbewust inkopen te doen heeft de overheid de afgelopen jaren steeds meer CO2-uitstoot voorkomen, maar de stijgende lijn vlakt af. Om de eigen doelstellingen...

Brussel stelt meeste EU-bedrijven vrij van nieuwe CO2-taks
Meer dan tachtig procent van de bedrijven in de EU die te maken krijgen met een nieuwe grensbelasting voor CO2-uitstoot, worden vrijgesteld van deze belasting, volgens...