Bedrijven moeten duurzaamheidsclaims aanpassen
Diverse bedrijven moeten hun claims rondom duurzaamheid aanpassen. Zo mag MSC Cruises in reclames geen omstreden beweringen meer doen over de duurzaamheid van cruisereizen. DHL en PostNL passen hun duurzaamheidsclaims aan, na een actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Klimaatorganisatie Fossielvrij NL had samen met Advocates for the Future en Reclamejagers een procedure tegen MSC Cruises aangespannen, omdat de cruisemaatschappij zich schuldig zou maken aan greenwashing. Zo werd vloeibaar gas (LNG) "een van de schoonste" scheepsbrandstoffen genoemd. Ook stelde MSC ernaar te streven in 2050 geheel klimaatneutraal te varen.
Volgens de Reclame Code Commissie (RCC), die heeft gekeken naar een aantal reclameuitingen van de cruisemaatschappij, zijn de claims van MSC misleidend. De uitspraak kan volgens Fossielvrij NL, Advocates for the Future en Reclamejagers "verstrekkende gevolgen" hebben voor andere grote vervuilers.
MSC mag in reclames wel beweren "om de planeet te geven en de oceanen te respecteren". De RCC voelt niets voor een algeheel verbod op reclames voor cruisereizen. Volgens MSC is het merendeel van de geadviseerde veranderingen al doorgevoerd.
Pakketbezorgers
Pakketbezorgers DHL en PostNL passen hun duurzaamheidsclaims aan, na actie van de ACM. De autoriteit deed onderzoek naar de claims van de drie grootste pakketbezorgers van Nederland. DHL en PostNL zeggen nu dat ze gaan stoppen met het gebruik van bepaalde claims, die de indruk wekken dat het verzenden van een pakket geen negatieve impact heeft op het milieu. Bezorgbedrijf DPD had al claims verwijderd of aangepast.
Volgens de toezichthouder is het onderzoek vorig jaar gestart, omdat bij pakketbezorging veel groene claims worden gedaan terwijl deze sector nog steeds vervuilend is. Nadat de ACM met DHL en PostNL had gesproken, hebben die toegezegd claims te verwijderen of aan te passen. Uiterlijk medio volgend jaar zijn alle betreffende groene claims verwijderd, ook op bezorgbusjes.
Consumenten kopen steeds vaker online, wat zorgt voor een enorme toename van het bezorgen en versturen van pakketten. Pakketbezorging heeft een grote impact op het milieu, daarom is de ACM blij dat de bezorgers zich daarvan bewust zijn en hun claims aanpassen. “Alleen specifieke claims die gebaseerd zijn op echte duurzaamheidsinspanningen helpen consumenten om een goede keuze te maken", zo stelt de toezichthouder.
Bron: ANP
Gerelateerd
Wetenschappers: aarde betreedt onvoorspelbare fase klimaatcrisis
De aarde betreedt een "kritieke en onvoorspelbare nieuwe fase van de klimaatcrisis", schrijven wetenschappers iets meer dan een maand voor het begin van klimaattop...
Meer aandacht voor perspectief nodig in klimaatbeleid, zegt SER
In het Nederlandse klimaatbeleid en beleid voor landgebruik is nog te weinig aandacht voor het bieden van perspectief aan bedrijven en werkenden. Het polderorgaan,...
Lagere CO2-uitstoot industrie door minder productie, niet groener
Grote industriebedrijven in Nederland hebben de afgelopen jaren meer CO2 uitgestoten per afgeleverd product. Dat de totale CO2-uitstoot in de industrie daalt, komt...
Qredits lanceert duurzaamheidslening voor mkb
Qredits gaat ondernemers helpen met het verduurzamen van hun bedrijf. Vanaf 1 oktober biedt de stichting een duurzaamheidslening aan van maximaal € 50.000 tegen...
BST-host in ranglijst vrouwelijke leiders in duurzaamheid binnen finance
Eind september is de Top 50 Women in Sustainable Finance 2024 gelanceerd. Op deze ranglijst van vrouwelijke leiders die zich inzetten voor duurzaamheid binnen de...