Opkomst van 'tech-enabled boekhouder' vraagt aanpassing businessmodel accountantskantoren
De opkomst van 'tech-enabled boekhouders' leidt tot een transformatie van het traditionele businessmodel en heeft aanzienlijke impact op de manier van werken en denken van accountants- en administratiekantoren.
De mate waarin kantoren invulling geven aan al deze ontwikkelingen verschilt sterk. Een groot deel van de accountants- en administratiekantoren heeft de laatste jaren al veel bedrijfsprocessen gedigitaliseerd. Zo zijn activiteiten rondom boekhouden, jaarrekening, dashboarding, samenstellen, loonadministratie en aangiftes verregaand geautomatiseerd.
Aan de andere kant zijn bepaalde vormen van gespecialiseerd advies, zoals fiscaal en bedrijfseconomisch advies, minder ver gevorderd in de digitaliseringsslag. Dat stelt BHB Dullemond in een sectorvisie over de impact van digitale technologie op de accountancy. Het overnameadviesbureau richt zich specifiek op enkele sectoren, waaronder de accountancy.
De vraag vanuit het mkb naar diensten op het gebied van boekhouding, aangifte en salaris is groot en groeiende, aldus de sectorvisie. Al decennialang is dat deel van de markt voornamelijk het terrein van kleine en middelgrote accountants- en administratiekantoren. Die hanteren veelal een verdienmodel op basis van facturering per uur en realiseren in het algemeen een gezond rendement. Klanten zijn loyaal en door de schaarste in de markt is er ruim voldoende werk, meent BHB.
Techbedrijven zien kansen
Door toenemende technologische mogelijkheden zien techbedrijven echter steeds meer kansen deze diensten aan te bieden tegen lagere prijzen met een hogere klantenservice. De waardepropositie van 'tech-enabled boekhouders' is erop gericht bedrijven te helpen hun boekhoudprocessen te vereenvoudigen, tijd te besparen en nauwkeurige financiële gegevens te verkrijgen.
Deze nieuwe spelers in de markt groeien snel, trekken veel kapitaal aan en krijgen hoge waarderingen van venture-capitalinvesteerders. "Onze verwachting is dat deze partijen in de komende jaren hun marktaandeel verder zullen vergroten, gesteund door een golf van kapitaalinjecties en innovatief ondernemerschap", aldus BHB Dullemond-partner Jorg Quapp.
Uitgehold
Als de omzet bij traditionele accountantskantoren niet stijgt en de kosten, door de investeringen die gepaard gaan met technologie, wel omhoog gaan, dan raakt het traditionele verdienmodel langzaam steeds verder uitgehold, meent Quapp. "Daarom zien we een verschuiving naar investeringen in digitalisering gericht op het verbeteren van de klantervaring en om data-analyses verder te ontwikkelen."
Volgens BHB zijn schaalbare data-driven advisering, digitale interactie op maat en convergentie met financiële technologie "essentiële technologische ontwikkelingen die de komende jaren een belangrijke rol gaan spelen binnen de accountancy- en administratiesector".
Gerelateerd
Brits PwC wil medewerkers vaker op kantoor zien
De Britse PwC-organisatie heeft via een memo de 26.000 werknemers gemeld dat de organisatie een strenger hybride beleid gaat voeren als het gaat om kantoorbezoek....
De klant is geen koning meer
De hoge werkdruk binnen accountantskantoren leidt er toe dat niet alleen nieuwe, maar ook bestaande klanten kritisch tegen het licht worden gehouden. De klant waar...
FTM: Defensie negeert al jaren waarschuwingen over zwaktes in ICT
Op 28 augustus jl. werden veel overheidsdiensten getroffen door een ICT-storing, veroorzaakt door een probleem binnen een zwaar beveiligd defensienetwerk. Daardoor...
Volwassenheidsmodel informatiebeveiliging geactualiseerd
Een recente update van het volwassenheidsmodel informatiebeveiliging van NBA en NOREA moet organisaties helpen om hun informatiebeveiliging beter te kunnen meten,...
'Fijne' klanten
Accountants worden steeds kritischer bij de klantacceptatie en -continuatie. Daarbij wordt gekeken of de klant nog wel past bij het accountantskantoor. Soms kan...