Nederlanders aten voor ruim twee miljard euro bij restaurantketens
De grootste Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar bijna zeven miljoen bezoekers. Die gaven samen in totaal € 2,2 miljard uit bij deze ketens. Qua gemiddelde omzet per vestiging doet vooral biefstukrestaurant Loetje het goed.
Het afgelopen jaar bezochten 6,8 miljoen mensen de grootste restaurantketens van Nederland. Dat komt neer op 47 procent van de Nederlanders boven de 18 jaar. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een onderzoek van Multiscope onder ruim vijfduizend Nederlanders.
De gemiddelde besteding per gezelschap bedraagt € 115. Volgens de onderzoekers heeft het inkomen geen invloed op de gemiddelde besteding, maar de leeftijd van bezoekers wel. De 18- tot 34-jarigen spenderen gemiddeld minder (€ 97) tijdens hun bezoek aan restaurantketens dan 35- tot 49-jarigen (€ 121) en 50-plussers (€ 131).
Er zijn wel aanzienlijke verschillen tussen de ketens. Bezoekers zijn bij The Seafood Bar (€ 199) en 't Zusje (€ 198) het meeste kwijt. Bij Vapiano (€ 48) en Ekmekci (€ 49) zijn gasten gemiddeld het minste kwijt.
Loetje heeft hoogste gemiddelde omzet
Website Food Inspiration becijferde recent ook welke restaurantketen de hoogste gemiddelde omzet per vestiging weet te realiseren. Daarbij scoort biefstukrestaurant Loetje duidelijk het hoogst, met een gemiddelde omzet van € 4,3 miljoen per jaar. Of recente kritiek op een gewijzigde samenstelling van de jus bij de biefstuk verschil gaat maken, is nog niet duidelijk.
Op de tweede plaats staan de Van der Valk-restaurants, met gemiddeld € 4,25 miljoen per vestiging. Plaats drie is voor de restaurants van woonwinkel Ikea; de Zweedse gehaktballetjes zorgen daar voor een gemiddelde omzet van € 3,5 miljoen, waarbij de softijsjes en hotdogs bij de uitgang niet worden meegeteld.
Food Inspiration bekeek alleen ketens met minimaal tien restaurants in Nederland en baseerde zich op diverse bronnen. McDonald's staat volgens het platform op plek vier met gemiddeld € 2.750.000, "vermoedelijk zonder drives en koffieconcept. Daar houden we het dan maar op."
Gerelateerd
ABN Amro verwacht flinke toename faillissementen in horeca
Het aantal faillissementen van restaurants en andere eetgelegenheden loopt dit jaar waarschijnlijk op tot een recordhoogte, denken deskundigen van ABN AMRO. Zij...
Horecavereniging dient vordering van 1,3 miljoen in bij failliet administratiebedrijf
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft nog ruim 1,3 miljoen euro tegoed van zijn failliete dochterbedrijf, dat de financiële administratie voor horecaondernemers...
Daling ziekteverzuim in 2023 het sterkst in de horeca
In 2023 is het ziekteverzuim van werknemers afgenomen, na acht jaar waarin het steeds toenam. Het ziekteverzuim daalde van 5,6 procent in 2022 naar 5,3 procent....
Voedselprijzen verder omhoog, sector in 'crisismodus'
De prijs voor een biertje op het terras of een broodje op het station gaat dit jaar met 3 tot 5 procent omhoog. Dat verwachten veel zogeheten foodservicebedrijven,...
Omzetgroei horeca zet door in eerste kwartaal
De horeca heeft in het eerste kwartaal van 2024 8,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de...