Kredietverzekeraar waarschuwt voor faillissementsgolf in retail
Europese retailers hebben steeds meer moeite om het hoofd boven water te houden door de stijgende kosten.
Kredietverzekeraar Allianz Trade, die de stand van zaken onderzocht in de sector, waarschuwt dan ook voor een golf van faillissementen. Ondanks de hoge inflatie en het zeer lage consumentenvertrouwen blijven consumenten volgens Allianz wel meer geld uitgeven dan gedacht, maar deze bestedingen zijn niet voldoende om de sector stevig overeind te houden.
De kredietverzekeraar wijst daarbij op grote retailers die recent in de problemen zijn gekomen zoals modemerken Scotch & Soda, de Score Groep en fietsenfabrikant VanMoof. "Volgens onze researchafdeling is de kans op grote faillissementen van bedrijven met een jaaromzet vanaf 50 miljoen euro sterk gestegen", zegt risicodirecteur Johan Geeroms.
Vorig jaar gingen volgens Geeroms zestien concerns met een totale omzet van meer dan 5 miljard euro failliet en dit jaar gaat het steeds harder. Alleen al in het eerste kwartaal kwamen volgens hem elf bedrijven in de financiƫle problemen waarbij 2,4 miljard euro aan omzet verloren ging.
Modeketens, warenhuizen en e-commercespecialisten lopen daarbij het grootste risico. "Juist de grote ketens en merken moeten veel investeren. Vaak hebben ze al een grote schuldenlast. Door de stijgende rente, bovenop alle andere stijgende kosten, wordt het steeds moeilijker om aan de verplichtingen te voldoen", waarschuwt Geeroms.
Prijsverhogingen
Kredietverzekeraar Allianz Trade constateert, in lijn met cijfers van statistiekbureau CBS, dat er in Nederland op een breed front een omzetstijging valt te noteren in de retailsector. Volgens Geeroms komt dat echter puur door prijsverhogingen. "Kijk je naar het volume dan zie je een daling. Met veel retailers gaat het slecht, ook al zien ze hun omzet stijgen. Velen kampen met een hoge voorraad die mogelijk tegen dumpprijzen de markt op moet. Per saldo gaan ze er op achteruit."
De retailsector heeft volgens Geeroms ook genoeg andere zorgen, zoals het tekort aan personeel, de stijgende lonen en de hogere energiekosten. Voor veel producten zijn die hogere kosten niet zomaar door te berekenen aan klanten want dat kan omzet en marktaandeel kosten. Ook is de aanvoer van producten sinds de coronapandemie een heet hangijzer. Veel retailers zoeken daardoor oplossingen dichter bij huis. "Maar ook dat heeft direct prijs- en margegevolgen. Als jouw concurrent goedkoop in Aziƫ blijft inkopen dan leg je het af."
Bron: ANP
Gerelateerd
Nederlanders shoppen vaker online in aanloop naar kerst
Nederlanders shoppen in aanloop naar kerst dit jaar vaker online dan vorig jaar. Maar wanneer specifiek naar het laatste weekend voor kerst wordt gekeken, was juist...
Meer bedrijven failliet in november
Het aantal faillissementen is in november weer toegenomen, na een daling in oktober. Vorige maand werden negentien bedrijven meer failliet verklaard dan in oktober....
Impact faillissementen detailhandel op leegstand in winkelstraat lijkt beperkt
Het toenemende aantal faillissementen in de detailhandel zorgt vooralsnog niet voor een explosieve toename van de leegstand in de Nederlandse winkelstraat. Populaire...
Aantal faillissementen in detailhandel met bijna helft gestegen
Het aantal faillissementen in de detailhandel is in het derde kwartaal met bijna de helft gestegen. 110 bedrijven in de detailhandel gingen failliet, bijvoorbeeld...
Blokker vraagt uitstel van betaling aan om 'acute geldnood'
Winkelketen Blokker vraagt uitstel van betaling aan. Volgens het bedrijf hebben "onvoorziene tegenvallers ambitieuze plannen vertraagd" en is er sprake van "acute...