Gekko start AI-belastingadviseur in Nederland
Gekko biedt sinds kort aan haar klanten GekkoBot aan, een artificiële intelligentie op het gebied van belastingadvies. Gekko claimt de eerste te zijn, maar belasting.ai blijkt een aantal maanden eerder te zijn begonnen met een soortgelijk concept.
Gekkobot maakt gebruik van het Large Language Model (LLM) van ChatGPT. Hiermee kunnen klanten van Gekko fiscaal advies inwinnen over belastingen. Joris Docter, Product Owner bij Gekko: "Veel van onze gebruikers laten ons al jaren weten dat ze op zoek zijn naar een slimme en vooral goedkope oplossing voor belastingvragen. Kunstmatige intelligentie is nu zo ver gevorderd dat wij dit nu ook daadwerkelijk kunnen bieden met GekkoBot." GekkoBot kan vragen beantwoorden over de software van Gekko, en over hoe de verschillende tools het beste kunnen worden toegepast op basis van de regels van de Belastingdienst.
Gekko claimt in zijn persbericht dat Gekkobot de eerste Nederlandse AI-belastingadviseur is, maar Belasting.ai was Gekko enkele maanden voor. Hugo Leijtens, Head of Special Operations bij Glassnode, lanceerde deze website in maart 2023. Leijtens: "Met de opkomst van ChatGPT dacht ik meteen aan de toepassing op fiscaal gebied. In mijn ervaring kan het vaak best even duren voordat een fiscalist een antwoord heeft op een vraag, dus ik dacht meteen aan hoe mooi het zou zijn als er een TaxGPT was. En dat ben ik toen gaan maken, samen met code-experts bij Glassnode. We hadden geen commercieel doel, de insteek was om ervan te leren, en mensen te helpen met de aangifte inkomstenbelasting over 2022. Vandaar ook de lancering in maart."
Chema Valle, CTO bij Gekko, zag net als Leijtens een mogelijkheid om handig gebruik te maken van ChatGPT, ondanks de beperkte technische capaciteit van het bedrijf. "Gekko heeft in verhouding tot techgiganten als Google en Microsoft maar een heel klein technisch team, en zelfs al hadden we de kennis, we hebben gewoonweg niet de capaciteit om nieuwe technieken als het Large Language Model van ChatGPT zelf te ontwikkelen. Maar we houden dit soort ontwikkelingen nauwlettend in de gaten zodat wij deze technieken wel snel beschikbaar kunnen maken voor onze gebruikers." Gekko werkt ook aan een integratie waarbij ChatGPT automatisch boekingen in het systeem verwerkt, als een soort persoonlijke AI-boekhouder.
Gerelateerd
Juridische sector investeert in AI maar moet vaker terug naar kantoor
Advocatenkantoren en juridische afdelingen verhogen hun investeringen in technologie zoals AI en ESG-kennis, om te voldoen aan veranderende vraag in de markt. Steeds...
Rekenkamer: Rijksoverheid schat risico's AI vaak laag in
De Rijksoverheid weet van veel kunstmatige intelligentie (AI) niet of die naar behoren werkt. Voor meer dan de helft van de AI-systemen die het Rijk gebruikt, zeggen...
Onderzoek: meerderheid Nederlandse bedrijven gebruikt geen AI
De meerderheid van de bedrijven in Nederland (57 procent) gebruikt nog geen kunstmatige intelligentie (AI) in hun bedrijfsvoering. Volgens marktonderzoeker Telecompaper...
AI speelt steeds grotere rol bij fraude
Cybercriminelen zetten steeds vaker kunstmatige intelligentie in om complexe fraudepogingen uit te voeren. AI-gedreven fraude is inmiddels goed voor ruim veertig...
Ruim honderd bedrijven ondertekenen AI-pact van EU
Ruim honderd bedrijven hebben zich aangesloten bij een ‘pact’ met de Europese Commissie voor verantwoorde ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Onder andere...