Een op de drie zakelijke rijders kan niet overstappen naar elektrisch rijden
Meer dan een derde (35 procent) van de ondernemers in het mkb en de zzp'ers denkt niet te kunnen overstappen van fossiele brandstof naar elektrische aandrijving.
Dat blijkt uit eerder onderzoek van ANWB Zakelijk onder zzp'ers en mkb'ers die te maken hebben met zakelijke mobiliteit. Het grootste nadeel van een elektrische auto is volgens ondernemers de hogere aanschafprijs (69 procent). Ook is de actieradius ervan nog onvoldoende, meent 57 procent. De meerderheid geeft aan dat een volle accu goed moet zijn voor zeker zeshonderd kilometer actieradius. Andere nadelen die genoemd worden zijn te weinig openbare laadpunten (29 procent) en zorgen om de levensduur van de accu (26 procent).
"Uit ons onderzoek blijkt dat de wens naar een hoge actieradius groter is, dan de daadwerkelijke behoefte', aldus Patrick van Weert van ANWB Zakelijk. "De helft van de ondernemers geeft namelijk aan dat zij minder dan vijftig kilometer per dag rijden. Wij denken dat deze tegenstelling ermee te maken heeft dat ondernemers niet willen afwijken van hun gewoonte om één á twee keer in de week te tanken. Bij een elektrisch voertuig zouden ze namelijk iedere dag moeten opladen."
Dieselrijders schatten de mogelijkheid van elektrisch rijden binnen hun werk het laagst in. Meer dan de helft (57 procent) denkt dat dit niet mogelijk is. Van de benzinerijders denkt een op de drie (34 procent) dat het niet kan. Ondernemers die al hybride rijden, zijn minder negatief. Daar sluit één op de vier (26 procent) het elektrisch rijden uit.
Bedrijfsbus
Verder wijst het onderzoek uit dat ook het type voertuig invloed heeft op de mening van de ondernemers. Een ruime meerderheid (61 procent) van de gebruikers van een bedrijfsbus geeft aan niet elektrisch te kunnen rijden. Bij ondernemers met personenauto's is dat 31 procent. Binnen de groep ondernemers die leasen geeft dertig procent dit aan.
Volgens Van Weert bestaan er veel vooroordelen over elektrisch rijden. "Zo gaan veel ondernemers er bijvoorbeeld vanuit dat de ruimte in een elektrische bedrijfsbus kleiner is. Dit is echter niet geval. Daarnaast ontwikkelen autofabrikanten heel snel, vooral in bedrijfsbussen. Vooroordelen en het niet informeren lijken dus één van de oorzaken te zijn van het niet willen overstappen."
Houding positiever
De houding tegenover zakelijk elektrisch rijden is bij de ondernemers positiever dan de verwachte mogelijkheden. Van alle mkb'ers en zzp'ers geeft de helft aan positief te denken over zakelijk elektrisch rijden. Vooral binnen de horeca, recreatie, toerisme en cultuursector (64 procent) en de gezondheids- en welzijnszorg (60 procent) is de meerderheid positief.
Ook bij beroepsgroepen die grotendeels aangeven dat zij geen mogelijkheid zien, heeft een groot deel wel een positieve houding. In de industriële sector, waar 67 procent verwacht niet elektrisch te kunnen rijden, is 43 procent daarover wel positief. Binnen de transport- en logistieksector, waar 61 procent verwacht niet elektrisch te kunnen rijden, is 38 procent er op zich positief over.
Eerder bleek dat elektrisch rijden binnen het accountantsberoep al de norm is. Bij veel kantoren wordt gemikt op volledig omschakelen naar elektrische auto's. De sector begon al ruim tien jaar geleden met die omschakeling.
Bron: ANWB
Gerelateerd

Stekkerautoverkoop EU daalt dit jaar verder
De verkoop van elektrische auto's in de Europese Unie zal dit jaar verder dalen, verwacht kredietverzekeraar Allianz Trade. Dat komt onder meer doordat subsidies...

Tweedehands Tesla's verdwijnen naar het buitenland
In januari van dit jaar zijn 3.383 elektrische tweedehands auto's uit Nederland geëxporteerd. Vooral de populaire Tesla Model 3 verdwijnt vaak naar het buitenland....

Veel landen missen deadline voor inleveren klimaatambities
Bijna alle landen hebben inmiddels een belangrijke deadline gemist om nieuwe doelen in te dienen voor het verminderen van CO2-uitstoot. Van de bijna tweehonderd...

Inkoopbeleid overheid moet nog klimaatbewuster
Door klimaatbewust inkopen te doen heeft de overheid de afgelopen jaren steeds meer CO2-uitstoot voorkomen, maar de stijgende lijn vlakt af. Om de eigen doelstellingen...

Brussel stelt meeste EU-bedrijven vrij van nieuwe CO2-taks
Meer dan tachtig procent van de bedrijven in de EU die te maken krijgen met een nieuwe grensbelasting voor CO2-uitstoot, worden vrijgesteld van deze belasting, volgens...