Nieuws

Nederland telt meer dan half miljoen laadpunten voor elektrische auto's

Nederland heeft de grens van 500.000 laadpunten voor elektrische auto's gepasseerd. Bij het overgrote deel (384.200) gaat het om private laadpunten aan huis. Het aantal stekkerauto’s per publiek laadpunt ligt redelijk stabiel op ruim zeven, maar neemt de laatste tijd wel wat toe. Elektrisch rijden moet verder worden gestimuleerd, vindt ook de RAI Vereniging.

Dat stelt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) in een voortgangsrapportage die aan de Tweede Kamer is aangeboden. Volgens de NAL waren er per eind april 518.000 laadpunten in Nederland. Het gaat om private punten, (semi-) publieke punten bij onder meer kantoren, op bedrijventerreinen en bij supermarkten en snellaadpunten langs bijvoorbeeld snelwegen. De NAL heeft naar eigen zeggen als opgave om voldoende laadinfrastructuur te realiseren “zodat een snelle transitie naar elektrisch vervoer mogelijk wordt gemaakt".

NAL-voorzitter Gerben-Jan Gerbrandy stelt in het rapport dat Nederland tot de koplopers van Europa behoort, als het gaat om laadinfrastructuur. “Maar er zijn ook uitdagingen", meent hij. "De groei van elektrisch vervoer neemt elk jaar toe. Met name bij de uitrol van snelladers en laadmogelijkheden voor zwaar vervoer is voldoende capaciteit een zorg.”

Er wordt landelijk en regionaal door overheden en netbeheerders veel gedaan om de capaciteit slimmer te benutten en uit te breiden, stelt Gerbrandy. “Die belangen voor mobiliteit zouden steviger verankerd moeten worden in de besluitvorming."

Knelpunten

De NAL-organisatie wijst op knelpunten zoals de noodzaak van versnelling van het plaatsingstempo. Maar ook de netcongestie, ofwel krapte rond vraag en aanbod op het stroomnetwerk, is een knelpunt voor het realiseren van een landelijk dekkend netwerk van laadpunten in 2025.

De NAL wijst verder ook op de kosten, want elektrisch rijden is door de energiecrisis economisch gezien minder aantrekkelijk geworden dan het rijden in een brandstofauto. De organisatie stelt dat elektrisch rijden financieel aantrekkelijker moet zijn dan rijden op benzine of diesel en vraagt het kabinet hier maatregelen voor te nemen.

"Door de energiecrisis is het laden van een auto soms wel twee tot driemaal duurder geworden. Het wegvallen van fiscale stimulering na 2025 en de hogere motorrijtuigenbelasting vanwege het hogere gewicht van elektrische auto’s zullen dat effect verder verergeren. Zonder maatregelen die de elektrische auto in verhouding tot de fossiele brandstofmotor financieel aantrekkelijker maken, kunnen de klimaatdoelen van het kabinet ten aanzien van mobiliteit ernstig in gevaar komen", aldus Gerbrandy.

Miljardenfonds

RAI Vereniging, de belangenorganisatie van autofabrikanten en -importeurs, deelt die zorg van de NAL en wil dat het kabinet een miljardenfonds opzet om de overgang naar elektrisch rijden verder te stimuleren. Zonder nieuwe stimulansen worden de doelen voor verlaging van de CO₂-emissie niet gehaald, waarschuwt voorzitter Huub Dubbelman van de sectie personenauto's van RAI Vereniging in het FD.

Volgens Dubbelman is er in de periode 2025 tot 2030 1,5 miljard tot 2 miljard euro per jaar nodig om de vereiste klimaatdoelen voor mobiliteit te bereiken. De verkoop van nieuwe volledig elektrische auto's ligt lager dan vorig jaar.

De miljoenensubsidie die voor dit jaar beschikbaar is voor particuliere aanschaf van een elektrische auto is nog slechts voor een derde gebruikt, terwijl deze vorig jaar rond deze tijd al volledig was opgesoupeerd. RAI Vereniging wijt de lagere verkopen aan onzekerheid over het overheidsbeleid na 2025.

Bron: ANP/NAL/FD

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.