Europese Commissie wil misleidende milieuclaims aanpakken
De Europese Commissie wil af van misleidende beweringen van bedrijven over hoe groen hun producten of diensten zijn. Volgens de commissie is meer dan de helft van de milieu-informatie op labels op bijvoorbeeld kleding, cosmetica of voeding misleidend, vaag of ongegrond.
De EC stelt nieuwe regels voor om greenwashing tegen te gaan en consumenten beter te beschermen. Het dagelijks EU-bestuur wil dat milieuclaims in de EU voortaan voldoen aan dezelfde minimumnormen, wetenschappelijk zijn onderbouwd en onafhankelijk zijn gecheckt.
Als op een verpakking bijvoorbeeld staat "gemaakt uit 30 procent gerecycled plastic" moet dat ook echt zo zijn. Ook beweringen over de gevolgen voor het milieu van een bedrijf of product, zoals "dit bedrijf verminderde zijn ecologische voetafdruk met 20 procent sinds 2015", moeten onderbouwd en transparant zijn.
Misleidende labels
De commissie nam in 2020 de milieuclaims van een hele reeks producten en diensten onder de loep. Ruim 53 procent van de onderzochte claims was vaag, misleidend of ongegrond en veertig procent zelfs volledig ongefundeerd. Vooral bij textiel en schoenen vonden de onderzoekers veel groenwaspraktijken. Bijna een kwart (24 procent) van de beweringen op de labels was misleidend. Bij cosmetica en producten voor de persoonlijke zorg was dat in 17 procent het geval en bij huishoudelijke apparatuur 14 procent. Tot ongenoegen van de commissie is er ook een wildgroei aan verschillende milieulabels.
Volgens EC-vicevoorzitter Frans Timmermans zijn groene claims overal. "Oceaanvriendelijke T-shirts, koolstofneutrale bananen, bijenvriendelijke sappen, honderd procent CO2-gecompenseerde leveringen enzovoorts. Helaas worden deze beweringen veel te vaak gedaan zonder enige vorm van bewijs en rechtvaardiging. Dit zet de deur open voor greenwashing en benadeelt bedrijven die echt duurzame producten maken."
Claims vertrouwen
Timmermans, die verantwoordelijk is voor klimaatbeleid, meent dat veel Europeanen met hun aankopen willen bijdragen aan een duurzamere wereld en ingediende claims moeten kunnen vertrouwen. "Met dit voorstel geven we consumenten de zekerheid dat wanneer iets als groen wordt verkocht, het ook daadwerkelijk groen is."
De commissie wijst erop dat milieuclaims die al betrouwbare Europese milieukeurmerken als het EU Ecolabel hebben, niet onder de beoogde nieuwe regels zullen vallen. Milieuclaims zijn hoe dan ook vrijwillig voor bedrijven. Het voorstel moet eerst nog door de lidstaten en het Europees Parlement worden goedgekeurd.
Bron: ANP/EC
Gerelateerd

NBA publiceert nieuwe brochure over ESG-fraude en greenwashing
De NBA publiceert een nieuwe brochure over ESG-fraude en greenwashing. "Hoe gaan we daar als accountants mee om?", is de centrale vraag die in de publicatie wordt...

Accountant moet straks geen handtekening onder een 'groene leugen' zetten
Onder de titel 'De keuze van De Bruin' organiseerde de NBA op 5 september jl. een filmmiddag over duurzaamheid, in samenwerking met het Fraude Film Festival. De...

Greenwashing, aandeelhouder, consument en management
Unilever kondigde dit voorjaar aan de eigen duurzaamheidsambities terug te schroeven, wat het concern veel kritiek opleverde. Maar volgens Jan Bouwens heeft Unilever...

Luchtvaart moet stoppen met greenwashing
Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen moeten binnen dertig dagen voorstellen doen voor het aanpassen van misleidende duurzaamheidsclaims.

Vitamine A: 'Groene praatjes, vieze cijfers'
Greenwashing staat centraal in editie 48 van Vitamine A, de podcast voor accountants. Host Sven Budding spreekt daarover met Micha Soentpiet, fraudespecialist bij...