EU eens over meer laadpalen en makkelijker afrekenen
De Europese Unie is het eens geworden over het plaatsen van meer laadpalen voor elektrische auto's. Betalen aan de laadpaal moet ook makkelijker en inzichtelijker worden.
De EU-landen en het Europees Parlement hebben in het principe-akkoord afgesproken dat auto's op het belangrijkste Europese wegennet minstens iedere zestig kilometer kunnen worden opgeladen. In 2026 moeten de EU-lidstaten al zo ver zijn. Voor vrachtwagens is dat, over vijf jaar, om de 120 kilometer. Om de tweehonderd kilometer moet een chauffeur in 2031 waterstof kunnen tanken.
Volgens VVD-Europarlementariƫr Caroline Nagtegaal, die namens het parlement met de lidstaten onderhandelde, "zijn we hiermee de juiste weg ingeslagen naar schoner rijden, varen en vliegen". Het verkeer heeft een belangrijk aandeel in de uitstoot van broeikasgassen in de EU, die in 2050 netto niet meer wil bijdragen aan de klimaatverandering. Burgers en bedrijven maken al wel de overstap naar stekkerauto's, maar deinzen soms nog terug omdat je die bijvoorbeeld nog niet overal kunt opladen.
"Burgers zullen niet langer reden hebben om ongerust te zijn over het vinden van laad- en tankstations voor hun auto op elektriciteit of duurzame brandstof", zegt infrastructuurminister Andreas Carlson van Zweden, dit halfjaar de voorzitter van de EU-landen. De lidstaten en het parlement moeten het akkoord nog wel bekrachtigen.
Bron: ANP
Gerelateerd

Meer elektrische auto's verkocht in de EU, maar minder Tesla's
De verkoop van elektrische auto's liet in februari in Europa, net als een maand eerder, een flinke plus zien van 24 procent. Fabrikant Tesla zie de verkoop in de...

Elektrische rijders haken af door afbouw belastingvoordelen
Een derde van de elektrische rijders overweegt volgend jaar over te stappen naar een brandstofauto zodra belastingvoordelen worden afgebouwd. In 2030, als de fiscale...

EU-regeringsleiders steunen plan voor mobiliseren spaartegoed
De regeringsleiders van de EU staan positief tegenover een plan van de Europese Commissie, om het enorme bedrag aan spaartegoed van EU-burgers te mobiliseren.

Verkoop occasions stijgt flink door groeiend autobezit
De verkoop van tweedehands auto's in Nederland neemt de komende jaren steeds meer toe. Dit komt onder meer door het groeiende autobezit in ons land en de bevolkingsgroei....

Particulier wil voorlopig nog geen elektrische auto
In 2024 bestond 35 procent van alle nieuwverkopen uit elektrische auto's (EV's); vier procent meer dan in 2023. Ook de tweedehandsmarkt groeide: 85.000 gebruikte...