Nieuws

Chatbot moet juridische praktijk PwC gaan helpen

Een nieuwe chatbot op basis van artificial intelligence (AI) moet de productiviteit bij de juridische praktijk van PwC helpen vergroten.

Dat meldt de vaksite Advocatie, op basis van berichtgeving door persbureau Bloomberg. Start-up Harvey werkt komend jaar aan de technologie achter de nieuwe chatbot van PwC, waar wereldwijd zo’n vierduizend juristen gebruik van moeten gaan maken. De chatbot maakt gebruik van OpenAI en ChatGPT-technologie en is vooral handig voor juristen die grote hoeveelheden tekst moeten produceren of analyseren.

Met de chatbot zouden met name due diligence en regulatory compliance werkzaamheden versneld uitgevoerd kunnen worden, aldus Advocatie. Maar ook voor breder juridisch advies zou de chatbot in te zetten zijn. Als het werkt, wil PwC de techniek ook gaan gebruiken in de fiscale adviespraktijk.

Volgens Carol Stubbings, de Britse global tax and legal leader van PwC, staat de AI-tool voor een grote verandering in de wijze van dienstverlening. Ook andere juridische dienstverleners en advocatenkantoren zouden bezig zijn met AI-technologie. Zo wil Allen & Overy volgens de vaksite een chatbot inzetten die contracten en memo’s kan opstellen voor advocaten.

Bron: Advocatie

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.