Claimclub zint op 50 miljoen euro schadevergoeding Daihatsu
De Nederlandse claimorganisatie Daihatsuclaim wil namens bezorgde automobilisten ruim 50 miljoen euro aan schadevergoeding claimen van de in opspraak geraakte autofabrikant Daihatsu.
Recent is naar buiten gekomen dat het Japanse merk sinds 1989 heeft gesjoemeld met de resultaten van crashtesten. "Door deze negatieve berichtgeving is de verwachting dat de occasionprijs van een Daihatsu-personenwagen met minimaal 25 procent daalt", stelt de stichting, die vindt dat de eigenaren voor de waardevermindering van hun auto schadeloos moeten worden gesteld. Mensen met zo'n auto worden opgeroepen om zich aan te melden.
Volgens de claimclub rijden er in Nederland ruim 49 duizend auto's van het merk rond. Ook zou de kwestie gevolgen kunnen hebben voor eigenaren van een Toyota IQ, omdat Daihatsu voor die wagens onderdelen heeft geleverd. Daarvan telt Nederland er ook nog meer dan drieduizend.
"Daihatsu stond bekend als een van de betrouwbaarste automerken uit Japan, maar nu blijkt dit anders te zijn", geven de initiatiefnemers van de claim aan. "Het bedrog aan de zijde van Daihatsu is verregaand. Uit het gepubliceerde rapport blijkt bijvoorbeeld dat er geen test is gedaan voor de veiligheid van de bestuurdersstoel en de airbag, maar dat daarvoor de gegevens van de passagiersstoel zijn gebruikt."
Toyota
Daihatsu kondigde eerder deze week al aan tot en met januari geen auto's en onderdelen meer te leveren. Het concern wil eerst orde op zaken stellen. Moederbedrijf Toyota heeft donderdag laten weten Daihatsu te willen helpen met het betalen van de schade die het bedrijf lijdt.
Het totale verlies voor het Japanse automerk kan oplopen tot 700 miljoen dollar, meldt persbureau Reuters op basis van een eerste schatting. Omgerekend is dat bijna 630 miljoen euro. De schade kan nog verder oplopen, bijvoorbeeld als de certificering die nodig is voor het op grote schaal produceren van auto's zou worden ingetrokken.
Nederland
Daihatsu's zijn in Nederland alleen nog tweedehands te koop. Het Japanse merk verkoopt sinds 2013 geen nieuwe auto's meer in Europa. Er zijn in Nederland nog wel tientallen servicedealers actief. De Consumentenbond meldde eerder op de dag nog geen klachten van Nederlandse automobilisten te hebben gekregen over het schandaal bij het automerk.
Bron: ANP
Gerelateerd
Fors meer tweedehands auto's verkocht, benzine blijft koploper
De verkoop van tweedehandsauto's in Nederland is vorig jaar met ruim 9 procent gestegen tot meer dan 2 miljoen stuks. Benzineauto's blijven de onbetwiste koploper...
Ondernemers omzeilen bpm, verkoop dieselbusjes verdrievoudigd
De verkoop van dieselbusjes in Nederland is vorige maand verdrievoudigd, tot bijna 13.000 stuks. De sprong in verkopen komt vooral door de aankomende wijziging in...
Afbouw steun voor elektrisch rijden gaat te snel
Hoewel de interesse in elektrische auto’s groeit, neemt het aantal mensen dat van plan is een elektrische auto te kopen niet toe. Leaserijders zullen vaak nog proberen...
Greenwheels ziet zakelijk gebruik deelauto's flink toenemen
Nederlanders maken steeds meer gebruik van deelauto's, meldt Greenwheels. Het aantal gebruikers steeg in 2024 met ruim 38.000. Volgens het autodeelbedrijf is het...
Subsidiepot voor aanschaf nieuwe elektrische auto is leeg
De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In totaal was 58 miljoen euro beschikbaar...