Kassa's rinkelen harder dan ooit tijdens Black Friday
Het uit Amerika overgewaaide koopjesfenomeen Black Friday heeft ook in Nederland voor fors meer verkopen gezorgd. Volgens betaalplatform iDEAL is een recordaantal van 7,1 miljoen pinbetalingen verricht; een miljoen meer dan de 6,1 miljoen betalingen van vorig jaar. De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur wil dat de overheid ingrijpt.
Volgens iDEAL kopen Nederlandse consumenten al drie jaar op rij tijdens Black Friday significant meer dan het jaar ervoor. Circa 78 procent van alle transacties in Nederland zijn daarbij iDEAL-betalingen, aldus de organisatie.
Volgens Betaalvereniging Nederland lag het aantal pinbetalingen op Black Friday ongeveer tien procent hoger en de omzet zo'n twintig procent hoger, vergeleken met een gewone vrijdag in november. Het aantal pinbetalingen aan de winkelkassa op Black Friday is volgens de vereniging ongeveer gelijk aan vorig jaar. Dat komt volgens de organisatie mogelijk omdat webwinkels meer verkopen op Black Friday dan fysieke winkels. De vereniging ziet ook dat Black Friday geen koopjesfeest van één dag meer is. "Het lijkt zich over een steeds langere periode uit te smeren."
Fysieke winkels in de mode- en kledingbranche profiteerden op vrijdag 24 november het meest, met ruwweg tachtig procent meer pinbetalingen dan op een gewone vrijdag, aldus de betaalvereniging. Andere winkelbranches waar aanzienlijk meer pinbetalingen werden gemeten waren foto/juwelen/optiek (plus vijftig procent), speelgoed/hobby/sport (plus vijftig procent) en warenhuizen/bouwmarkten (plus 35 procent).
Weerloos
De consument is "weerloos" tegen alle verleidingen en groepsdruk in de huidige wegwerpmaatschappij, stelde de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) naar aanleiding van Black Friday. De overheid moet ingrijpen, is de boodschap van het op de koopjesdag gepubliceerde advies van de Rli.
Het huidige economische systeem is erop gebouwd dat bedrijven zoveel mogelijk spullen verkopen voor een zo'n laag mogelijke prijs, schrijft de raad in het advies, dat is overhandigd aan demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat). De kwaliteit van een product is daarom laag "en het wordt na korte tijd weer afgedankt".
De Rli adviseert dat de overheid duurzame productieprocessen gaat afdwingen en naar eerlijke prijzen kijkt. Apparaten moeten te repareren zijn en de algehele levensduur behoeft verbetering, zo meent de raad.
VS
In de Verenigde Staten ging het er op Black Friday volgens zakenbanken juist wat rustiger aan toe vergeleken met voorgaande jaren. Consumenten die op zoek gaan naar afgeprijsde elektronica, kleding en huishoudelijke artikelen tijdens de aftrap van het kerstinkopenseizoen, zijn daar cruciaal voor grote retailers.
Volgens marktkenners deden veel consumenten hun inkopen vorige maand al, omdat bedrijven toen ook al veel kortingen gaven. "Mensen hebben al wat ze willen. Je kunt maar zoveel grote tv's en stemassistenten kopen", aldus een Amerikaanse retaildeskundige. Winkelketens zullen naar verwachting de rest van het jaar blijven strooien met kortingen, om van hun voorraden af te komen.
Bron: ANP
Gerelateerd
Omzet detailhandel daalt met bijna 1 procent
De omzet van de Nederlandse detailhandel nam in juni met 0,7 procent af vergeleken met een jaar eerder. Winkeliers zagen het volume, ofwel de hoeveelheid spullen...
Voedselprijzen verder omhoog, sector in 'crisismodus'
De prijs voor een biertje op het terras of een broodje op het station gaat dit jaar met 3 tot 5 procent omhoog. Dat verwachten veel zogeheten foodservicebedrijven,...
Onderzoek: winkelstraten Nederland dit voorjaar veel drukker
De winkelstraten in Nederland zijn dit voorjaar veel drukker dan voorgaande jaren. Dat stelt onderzoeksbureau Locatus, dat elk halfjaar de straten opgaat om het...
Omzet detailhandel hoger door stijgende prijzen en meer verkopen
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in de eerste drie maanden van dit jaar met bijna 4 procent toegenomen vergeleken met een jaar eerder. Winkeliers zagen...
Omzet detailhandel stijgt bijna 5 procent
De omzet van de Nederlandse detailhandel nam in maart met 4,8 procent toe in vergelijking met een jaar eerder. Winkeliers zagen het volume, ofwel de hoeveelheid...