Facebook en Instagram moeten stoppen met persoonlijke reclames
Facebook en Instagram mogen in Nederland en de andere Europese landen geen advertenties meer laten zien die zijn gebaseerd op het internetgedrag van gebruikers. Die gepersonaliseerde advertenties zijn in strijd met de Europese privacyregels.
Dat heeft de Europese organisatie van privacywaakhonden, de European Data Protection Board (EDPB), besloten. Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, is in Ierland gevestigd. De EDPB heeft de toezichthouder in dat land opdracht gegeven om binnen twee weken maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de sociale media zich aan het verbod houden.
Noorwegen had Meta in augustus een dwangsom opgelegd van een miljoen kroon per dag, omgerekend bijna 85.000 euro, voor het verzamelen van gegevens van Noorse gebruikers voor persoonlijke advertenties. Noorwegen heeft vervolgens een procedure in gang gezet voor het Europese verbod. Dat verzoek is aanvaard door de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens en de andere toezichthouders.
Geen juridische basis
Facebook en Instagram verzamelen allerlei gegevens over hun gebruikers, zoals woonplaats, leeftijd, opleiding en hobby's. Ook kijken de platforms naar wat voor berichten mensen kijken.
Zo weten de sites haarscherp waar mensen in geïnteresseerd zijn. Ze kunnen heel gericht reclames laten zien en adverteerders hebben daar veel geld voor over. Maar Meta heeft "geen geldige juridische basis" om al die persoonlijke gegevens te verwerken, zeggen de toezichthouders.
Bron: ANP
Gerelateerd

LinkedIn aangeklaagd om delen privéberichten voor AI-training
LinkedIn, het zakelijke netwerkplatform van Microsoft, is aangeklaagd in de Verenigde Staten. Gebruikers met een Premium-abonnement op het platform stellen dat LinkedIn...

Witte Huis trekt handen af van internationaal belastingverdrag
De Amerikaanse regering onder Donald Trump ziet niets in het internationale akkoord over een minimumtarief voor belastingen op bedrijfswinsten. De regering-Biden...

Autoriteit Persoonsgegevens kritisch over wetsvoorstel financieel toezicht
Het kabinet kan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) niet zomaar de bevoegdheid geven om meer financiële informatie over mensen te verzamelen. Volgens de Autoriteit...

Accountants van platforms als TikTok en Google kritisch over veiligheid en transparantie
Grote onlineplatforms als Meta, Google en TikTok voldoen niet aan de EU-regels voor veiligheid en transparantie. Dat blijkt uit een eerste onafhankelijke beoordeling...

AP geeft hoge boete aan Ierse multinational
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft de Ierse multinational Experian eind 2023 een hoge boete en sancties opgelegd vanwege het overtreden van de privacywet.