AFM: financieel dienstverleners voldoen niet altijd aan vergunningseisen
Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen en dat kan het belang van klanten schaden. Dat zegt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op basis van eigen onderzoek.
De toezichthouder vindt het belangrijk dat dit verbetert, omdat deze tussenpersonen veel invloed hebben op de financiële beslissingen van consumenten. "De uitkomsten zijn teleurstellend", stelt de AFM op basis van het eigen onderzoek naar de bedrijfsvoering van tussenpersonen, zoals financieel adviseurs en hypotheekadviseurs.
Volgens de AFM zijn niet alle financieel dienstverleners aangesloten bij klachtenloket Kifid of hebben ze geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Ook is niet overal de informatiebeveiliging op orde. "Een professionele sector moet voldoen aan de basisvereisten", benadrukt de toezichthouder. Dat een deel van de financieel dienstverleners zich daar niet aan houdt, gaat volgens de AFM "ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering".
In beweging
Ook zegt de AFM dat samenwerkingen met freelancers niet altijd volgens de regels verlopen en er soms geen medewerkers zijn met de benodigde diploma's om klanten advies te mogen geven over specifieke diensten en producten.
De toezichthouder ziet wel dat een deel van de sector in beweging is. Kantoren kiezen bijvoorbeeld voor specialisatie naar doelgroepen of producten, samenwerking met andere partijen of gaan samen op in grotere organisaties. De AFM stimuleert financieel dienstverleners om een verdienmodel te hebben “dat toekomstbestendig en wendbaar is en met het behoud van het ‘klantbelang centraal’”.
Bron: ANP/AFM
Gerelateerd
Autoriteit Persoonsgegevens kritisch over wetsvoorstel financieel toezicht
Het kabinet kan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) niet zomaar de bevoegdheid geven om meer financiële informatie over mensen te verzamelen. Volgens de Autoriteit...
AFM: risico op onverantwoord lenen door fouten krediettoets
Consumenten lopen bij het aanvragen van een lening het risico om onverantwoord veel krediet te krijgen door fouten in geautomatiseerde processen. Daarvoor waarschuwt...
AFM: Nederlanders met migratieachtergrond zijn financieel kwetsbaarder
Vooral Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond zijn gemiddeld financieel kwetsbaarder. Dat meldt de AFM.
'Verwerpelijk dat Kifid-medewerker gelijk bij bank kan werken'
Het is moreel verwerpelijk dat bepaalde oud-medewerkers van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) direct bij financiële dienstverleners als ABN Amro...
Kifid ontvangt meer klachten over financiële diensten
Consumenten hebben vorig jaar meer geklaagd over financiële diensten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het instituut ontving 4.785 nieuwe...