Nederlandse ondernemers kopen nog snel dieselbusjes
De verkoop van nieuwe bestelbusjes in Nederland is met ruim twintig procent gestegen. Volgens cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA zijn er in ons land in de eerste negen maanden van het jaar bijna 54.000 stuks verkocht. Ruim 44.000 daarvan waren dieselbusjes.
De verkoop van elektrische bestelbusjes groeide in ons land de afgelopen drie kwartalen wel fors, naar ruim 7.400 stuks, aldus ACEA. Het hogere gewicht van elektrische bestelbussen zorgt tegelijk voor problemen bij de omschakeling naar emissievrij rijden.
Een omschakeling die snel moet komen, want vanaf 2025 mogen Nederlandse gemeenten zero-emissieszones invoeren. Daar mogen dan alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die geen diesel of benzine gebruiken.
Rijbewijzen
Bestelbusjes vallen in de categorie lichte bedrijfsvoertuigen tot 3,5 ton. Bij hogere gewichten spreekt de ACEA van trucks. Door de zware accupakketten van elektrische bestelbussen komt het totaalgewicht daarvan (inclusief belading) soms boven de 3,5 ton, wat betekent dat een normaal rijbewijs B niet meer genoeg is. Bestuurders van bestelbusjes moeten dan opeens een vrachtwagenrijbewijs bezitten.
Per 1 oktober jl. liep een tijdelijke regeling af, op basis waarvan bestuurders met rijbewijs B nog in elektrische bestelbussen tot maximaal 4.250 kilo mochten rijden. Vanaf 2024 gaat de politie hierop handhaven; dat brengt ondernemers in problemen.
Er is een wetswijziging in de maak waardoor bestuurders met rijbewijs B een elektrische bestelbus tot 4250 kilo mogen blijven rijden. Maar vooralsnog is er niets geregeld na 1 januari 2024, zo stelt de Bovag. De kwestie zorgt ook voor onrust in de politiek.
Europa
ACEA houdt voor heel Europa bij hoe het gaat met de verkoop van bedrijfsvoertuigen. In de EU als geheel telde de organisatie in de eerste drie kwartalen ongeveer een miljoen nieuwe bestelbusjes, ruim veertien procent meer dan een jaar geleden.
In heel Europa rijdt 83 procent van alle nieuwe bestelbusjes op diesel, gevolgd door ruim zeven procent elektrisch en zes procent op benzine.
Bron: ACEA/Bovag
Gerelateerd
Een accountant in een Ferrari, kan dat?
Marjan Heemskerk kreeg veel reacties na een LinkedIn-bericht met de vraag: Kun je als accountant in een dure auto komen voorrijden bij de klant?
Te weinig laadpunten stekkerauto's in EU, zegt autobranche
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto's om de CO2-doelen te halen. De verkoop van stekkerauto's is de afgelopen jaren veel harder...
Aantal zakelijke leaseauto's stijgt door krappe arbeidsmarkt
Het aantal leasevoertuigen op de Nederlandse wegen is in de eerste drie maanden van dit jaar toegenomen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen...
Loket voor subsidie elektrische bedrijfsauto's geopend
Vanaf 23 april kunnen ondernemers een beroep doen op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Voor aanschaf van een bedrijfsauto met een gewicht tot...
Europese Rekenkamer wil goedkopere elektrische auto's en meer laadpalen
De Europese Unie moet de productie van elektrische auto's snel opschroeven en gaan produceren in alle prijsklassen. Nieuwe elektrische auto's zitten nu nog meestal...