Nederlandse ondernemers kopen nog snel dieselbusjes
De verkoop van nieuwe bestelbusjes in Nederland is met ruim twintig procent gestegen. Volgens cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA zijn er in ons land in de eerste negen maanden van het jaar bijna 54.000 stuks verkocht. Ruim 44.000 daarvan waren dieselbusjes.
De verkoop van elektrische bestelbusjes groeide in ons land de afgelopen drie kwartalen wel fors, naar ruim 7.400 stuks, aldus ACEA. Het hogere gewicht van elektrische bestelbussen zorgt tegelijk voor problemen bij de omschakeling naar emissievrij rijden.
Een omschakeling die snel moet komen, want vanaf 2025 mogen Nederlandse gemeenten zero-emissieszones invoeren. Daar mogen dan alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die geen diesel of benzine gebruiken.
Rijbewijzen
Bestelbusjes vallen in de categorie lichte bedrijfsvoertuigen tot 3,5 ton. Bij hogere gewichten spreekt de ACEA van trucks. Door de zware accupakketten van elektrische bestelbussen komt het totaalgewicht daarvan (inclusief belading) soms boven de 3,5 ton, wat betekent dat een normaal rijbewijs B niet meer genoeg is. Bestuurders van bestelbusjes moeten dan opeens een vrachtwagenrijbewijs bezitten.
Per 1 oktober jl. liep een tijdelijke regeling af, op basis waarvan bestuurders met rijbewijs B nog in elektrische bestelbussen tot maximaal 4.250 kilo mochten rijden. Vanaf 2024 gaat de politie hierop handhaven; dat brengt ondernemers in problemen.
Er is een wetswijziging in de maak waardoor bestuurders met rijbewijs B een elektrische bestelbus tot 4250 kilo mogen blijven rijden. Maar vooralsnog is er niets geregeld na 1 januari 2024, zo stelt de Bovag. De kwestie zorgt ook voor onrust in de politiek.
Europa
ACEA houdt voor heel Europa bij hoe het gaat met de verkoop van bedrijfsvoertuigen. In de EU als geheel telde de organisatie in de eerste drie kwartalen ongeveer een miljoen nieuwe bestelbusjes, ruim veertien procent meer dan een jaar geleden.
In heel Europa rijdt 83 procent van alle nieuwe bestelbusjes op diesel, gevolgd door ruim zeven procent elektrisch en zes procent op benzine.
Bron: ACEA/Bovag
Gerelateerd

Meer elektrische auto's verkocht in de EU, maar minder Tesla's
De verkoop van elektrische auto's liet in februari in Europa, net als een maand eerder, een flinke plus zien van 24 procent. Fabrikant Tesla zie de verkoop in de...

Elektrische rijders haken af door afbouw belastingvoordelen
Een derde van de elektrische rijders overweegt volgend jaar over te stappen naar een brandstofauto zodra belastingvoordelen worden afgebouwd. In 2030, als de fiscale...

Verkoop occasions stijgt flink door groeiend autobezit
De verkoop van tweedehands auto's in Nederland neemt de komende jaren steeds meer toe. Dit komt onder meer door het groeiende autobezit in ons land en de bevolkingsgroei....

Particulier wil voorlopig nog geen elektrische auto
In 2024 bestond 35 procent van alle nieuwverkopen uit elektrische auto's (EV's); vier procent meer dan in 2023. Ook de tweedehandsmarkt groeide: 85.000 gebruikte...

Onderzoek KPMG: Opmars van Chinese elektrische auto
De opmars van Chinese elektrische auto's in Europa is nog lang niet voorbij. In Nederland groeit het marktaandeel van Chinese auto's mogelijk uit naar bijna twintig...