WEF Global Risks Report: wereld aan de vooravond van onzekere en turbulente tijden
Het World Economic Forum (WEF) heeft voorafgaand aan de jaarlijkse bijeenkomst in Davos een nieuw global risks report uitgebracht. Daarin is het WEF bezorgd over de wereld en spreekt van "turbulente" tijden.
"Op de rand van een tijdperk van weinig groei en weinig samenwerking dreigen moeizame afspraken de klimaatacties, menselijke ontwikkeling en toekomstige veerkracht uit te hollen", zo schrijft het WEF somber bij de presentatie van het rapport. "Aan het begin van 2023 wordt de wereld geconfronteerd met een aantal risico's die zowel geheel nieuw als griezelig vertrouwd aanvoelen."
Het WEF memoreert in de risicoanalyse kwesties als de hoge inflatie, handelsoorlogen, de wijdverbreide sociale onrust, geopolitieke confrontaties en het "spook van nucleaire oorlogsvoering". Het forum verwacht voor de komende jaren lagere groei, minder wereldwijde investeringen en een teruggang in globalisering. Het WEF spreekt van een "achteruitgang van de menselijke ontwikkeling", na decennia van vooruitgang.
Davos
Het World Economic Forum, de jaarlijkse internationale bijeenkomst van meer dan tweeduizend politici, internationale ondernemers, academici, maatschappelijke organisaties en journalisten, wordt van 16-20 januari gehouden in het Zwitserse Davos. Naast klimaat en duurzaamheid gaat het tijdens het komende WEF over kwesties als cybersecurity, mensenrechten en de toekomst van het voedselsysteem. De top heeft als thema Cooperation in a Fragmented World.
Vanuit het kabinet zijn, naast premier Rutte, ook de ministers Kaag van Financiën, Hoekstra van Buitenlandse Zaken, Ollongren van Defensie, Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat op verschillende dagen aanwezig bij het WEF.
Privéjets
Het tegengaan van klimaatverandering is een van de grote gespreksonderwerpen op het World Economic Forum, maar een flink deel van de deelnemers uit politiek en bedrijfsleven reist er op de minst duurzame manier naartoe: met een privéjet, zo meldt Greenpeace.
Tijdens de vorige top vlogen in een week tijd meer dan duizend privévliegtuigen naar de luchthavens in de omgeving van Davos, waar de conferentie wordt gehouden. Onderzoeksbureau CE Delft maakt in opdracht van Greenpeace een analyse van de vliegbewegingen rond het WEF van mei 2021. Ten opzichte van de trein is een privéjet volgens die analyse vijftig keer zo vervuilend.
Greenpeace heeft geen goed woord over voor deelnemers die per privévliegtuig komen en noemt het "schaamteloos" om met het "vervuilendste en meest exclusieve vervoersmiddel" te reizen. "Zeker nu in januari door heel Europa hitterecords sneuvelen en klimaatrampen wereldwijd steeds meer mensen raken."
Gerelateerd
IEA wil veel meer recycling van grondstoffen voor energietransitie
Grondstoffen die van groot belang zijn voor de energietransitie moeten veel meer worden gerecycled. Dat is beter voor het milieu en ook voor de energieveiligheid...
Verduurzaming energiesystemen kostte vorig jaar 25 miljard euro
Bedrijven, stroomnetbeheerders en huishoudens hebben in 2023 ruim 25 miljard euro gestoken in de verduurzaming van de energiehuishouding. Het gaat om investeringen...
Duurzame investeringen: 'timing is alles'
Veel organisaties worstelen met de verduurzaming van hun strategie en bedrijfsvoering, waarbij timing ook van groot belang is. Op de komende Accountantsdag spreekt...
Hof vernietigt vonnis in zaak Milieudefensie tegen Shell
Het gerechtshof in Den Haag heeft de vorderingen van Milieudefensie tegen Shell afgewezen. Volgens het hof rust op het bedrijf weliswaar een "zorgvuldigheidsplicht"...
CO2-uitstoot vervoerssector stijgt; miljarden euro's klimaatschade door vliegen en SUV's
De klimaatrecords en -rampen volgen elkaar in snel tempo op, maar de wereldwijde CO2-uitstoot blijft onverminderd hoog, stelt Oxfam Novib in een rapport. Tussen...