EU: 'groene claims' helft van de tijd misleidend
De helft van de beweringen over duurzaamheid van producten die gebruikt worden bij reclame-uitingen in de EU, zijn misleidend of onbewezen.
Dat blijkt uit een conceptrapport van de Europese Commissie, waar de Financial Times inzage in kreeg. Bij 53 procent van honderden beweringen die de Commissie in 2020 onderzocht bleken deze veelal niet te kloppen of misleidend te zijn. De bevindingen zijn voor Brussel belangrijk bij het introduceren van nieuwe regels rondom greenwashing, waarbij er wettelijke voorwaarden komen die duidelijk maken wanneer je bepaalde beweringen mag doen.
De regels zijn onderdeel van het totaalpakket aan nieuwe regelgeving dat duurzaamheid moet stimuleren en gaan gelden voor alle producten en diensten in de EU. Financiële diensten zijn uitgezonderd, omdat daar aparte regelgeving voor is.
PEF
Volgens de door de EU voorgestelde regels moeten bedrijven die groene claims maken hun producten beoordelen met behulp van de zogenaamde product environmental footprint (PEF)-methode, of met behulp van nieuw ontwikkelde, door de EU goedgekeurde alternatieve methoden die aan bepaalde eisen voldoen.
De PEF-methodiek omvat zestien categorieën van verschillende soorten invloeden die producten en diensten kunnen hebben, waaronder klimaatverandering, landgebruik en watergebruik, maar niet op andere gebieden zoals herbruikbaarheid en gerecycled materiaal. Volgens de voorgestelde regels mogen bedrijven geen milieuclaims maken over producten die niet onder een geautoriseerde methodologie vielen.
"De lat ligt behoorlijk hoog", zegt Margaux Le Gallou, programmamanager bij de Environmental Coalition on Standards. Zij legt uit dat elke categorie die niet onder PEF valt, een goedgekeurde methodologie moet hebben. "Als je dat niet hebt, mag je deze claims niet maken. Dit is een grote overwinning."
Gerelateerd
NBA publiceert nieuwe brochure over ESG-fraude en greenwashing
De NBA publiceert een nieuwe brochure over ESG-fraude en greenwashing. "Hoe gaan we daar als accountants mee om?", is de centrale vraag die in de publicatie wordt...
Accountant moet straks geen handtekening onder een 'groene leugen' zetten
Onder de titel 'De keuze van De Bruin' organiseerde de NBA op 5 september jl. een filmmiddag over duurzaamheid, in samenwerking met het Fraude Film Festival. De...
Greenwashing, aandeelhouder, consument en management
Unilever kondigde dit voorjaar aan de eigen duurzaamheidsambities terug te schroeven, wat het concern veel kritiek opleverde. Maar volgens Jan Bouwens heeft Unilever...
Luchtvaart moet stoppen met greenwashing
Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen moeten binnen dertig dagen voorstellen doen voor het aanpassen van misleidende duurzaamheidsclaims.
Vitamine A: 'Groene praatjes, vieze cijfers'
Greenwashing staat centraal in editie 48 van Vitamine A, de podcast voor accountants. Host Sven Budding spreekt daarover met Micha Soentpiet, fraudespecialist bij...