Ondernemers willen liever coronapas als laatste redmiddel dan bedrijfssluiting
Het coronatoegangsbewijs (CTB) moet onderdeel blijven van de gereedschapskist van het kabinet, als laatste redmiddel om bedrijven open te houden, mocht het virus weer oplaaien.
Dat betogen ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland, in aanvulling op berichtgeving door het AD. Volgens de ondernemersorganisaties moet voorkomen worden dat de economie weer op slot gaat.
In het concept van de nieuwe coronawet (formeel de aanpassing Wet publieke gezondheid) ontbreekt het CTB. Dat zou onder meer te maken hebben met politieke weerstand tegen de coronapas. Maar volgens de werkgevers is het van groot belang dat, bij een nieuwe coronagolf, alle mogelijke middelen beschikbaar zijn.
"Wij zien liever dat het CTB helemaal niet hoeft worden ingezet, maar als bedrijven dicht zouden gaan zonder het CTB, dan kan het een laatste redmiddel zijn" , aldus een woordvoerder van de ondernemersorganisaties.
Helderheid over scenario's en criteria
Verder eisen de ondernemers van het kabinet dat voor de hele samenleving "glashelder" is welke verschillende coronascenario' s er zijn en welke criteria daarvoor gelden. "Het kan namelijk nooit zo zijn dat corona alleen nog een risico voor sectoren en ondernemers wordt en zij de prijs betalen als het virus toch weer oplaait en de overheidsinspanningen te laat zijn", zo klinkt het. "Hierover bestaat echter nog steeds veel onduidelijkheid."
VNO-NCW en MKB-Nederland wijzen erop dat ondernemers er in de verschillende sectorplannen alles aan doen om hun bedrijven op een "veilige en verantwoorde manier" in te richten voor klanten en medewerkers, los van de basisregels. "Richting het najaar is het belangrijk dat alles op tijd op orde is qua testen, vaccineren en zorgcapaciteit en dat we lessen trekken uit de afgelopen jaren."
Kritisch op nieuwe wet
Eerder reageerden Tweede Kamerleden, gemeenten en burgemeesters al kritisch op het voorstel voor de nieuwe coronawet, die “broddelwerk door tijdgebrek” werd genoemd. Hoewel het aantal coronagevallen na een opleving aan het begin van de zomer nu weer daalt, wordt voor het najaar gevreesd voor een opleving van het virus.
Sinds mei van dit jaar heeft het kabinet echter geen wettelijke basis meer om beperkende maatregelen op te leggen. Dat komt omdat de Eerste Kamer een nieuwe verlenging van de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 tegenhield.
Bron: NBA/Accountant
Gerelateerd

Creatieve zzp'ers grijpen mis in rechtszaak om coronacompensatie
Zzp'ers in de creatieve sector kunnen via de rechter geen extra compensatie eisen van de Staat, voor de financiële schade die ze hebben geleden tijdens de coronapandemie.

Staat voor de rechter om coronaschade zzp'ers in cultuursector
De Kunstenbond en de Staat staan woensdag tegenover elkaar in de rechtszaal, bij een zaak die draait om financiële schade die zzp'ers hebben geleden tijdens de coronacrisis.

Banken behaalden volgens EY voordeel bij coronasteun voor KLM
De Nederlandse staat heeft tijdens de coronapandemie banken mogelijk een te groot voordeel gegeven tijdens de redding van KLM. Dat stellen onderzoekers van consultancybureau...

Europese Commissie: landen ontdekken subsidies coronaherstelfonds
De EU-landen beginnen nu pas op grote schaal Europese subsidies aan te vragen uit het zogenoemde coronaherstelfonds. Dit was al sinds 2021 mogelijk. De tijd dringt,...

Brussel keurt miljarden coronasteun voor Air France-KLM opnieuw goed
De Europese Commissie keurt opnieuw de staatssteun ter waarde van 10,4 miljard euro voor Air France-KLM goed.