ASML heeft beste reputatie, grote accountantskantoren dalen in MT500
Techbedrijf ASML is volgens de MT500 het bedrijf met de beste reputatie van 2022. Bij de accountantskantoren scoort Baker Tilly het beste; de big four zakken in de ranglijst. Gelukkig zijn er nog meer ranglijsten.
Het Veldhovense technologiebedrijf ASML voert de MT500 aan; het jaarlijks onderzoek van MT/Sprout waarin ‘zakelijke beslissers’ wordt gevraagd naar hun top 3 van meest bewonderde bedrijven. Sectorgenoten prijzen ASML vanwege goed werkgeverschap, klantgerichtheid, productleiderschap, uitstekende operatie en duurzaam ondernemerschap.
Chipmachinefabrikant ASML, die onder leiding staat van twee accountants (ceo Peter Wennink en cfo Roger Dassen), voerde ook de drie voorgaande jaren de lijst aan. In de top 3 van de MT500 staan verder de Efteling en Albert Heijn.
Opvallende dalers in de lijst zijn energieconcern Shell en staalproducent Tata Steel, die beide uit de top 10 verdwenen. Shell zakte van de vierde naar de 60e plaats en Tata viel zelfs van plek vijf terug naar plek 287 van de ranglijst. Opmerkelijke stijger in de lijst is tegelijk Staatsbosbeheer, dat klom van de 99e naar de zesde plek. Duurzaamheid wordt door de respondenten duidelijk gewaardeerd.
Accountants
Accountantsorganisaties staan niet erg hoog in de MT500; met name de grote kantoren zijn in de ranglijst gedaald. In het aparte overzicht van de categorie ‘advocatuur, accountancy & management consultancy’ is Baker Tilly dit jaar lijstaanvoerder, waar het kantoor in 2021 nog op plek 4 stond. Alfa Accountants & Adviseurs, eerder op plek 6, staat nu tweede. Deloitte zakt van de koppositie naar plek 3.
In de totale MT500 zijn accountants echter pas te vinden vanaf plaats 112; Baker Tilly is stijgend, vorig jaar stond het kantoor op plek 158 en in 2019 nog op plek 249. Alfa staat in het totaal op plek 143 en stijgt ook jaarlijks; in 2019 stond het kantoor nog op plaats 374.
Minder goed gaat het met de big four-kantoren: Deloitte doet het met plaats 194 daarvan nog het beste, maar daalt elk jaar en komt van plek 14 in 2019. Ook de andere grote spelers zakken geleidelijk naar onderen Alleen KPMG (plek 211) is vergeleken met vorig jaar nu weer iets gestegen.
Ranglijst BrandFinance
De MT500 laat heel andere uitkomsten zien dan recent onderzoek van instituut BrandFinance. Daarin krijgt KPMG voor de achtste keer op rij een nummer 2-positie in de jaarlijkse lijst van meest waardevolle Nederlandse merken. Shell gaat aan kop in deze lijst en ING maakt de top 3 van BrandFinance compleet.
Merkeninstituut BrandFinance doet voor de berekening van merkwaarden een beroep op industriestandaard ISO 10668. Daarbij wordt een inschatting gemaakt van toekomstige omzet die bijdraagt aan merkreputatie. De onderzoekers bepaalden zo de huidige waarde van het merk KPMG op $ 12.901 miljoen dollar; een stijging ten opzichte van de waarde in 2021.
In de Europese top 500 van BrandFinance springt EY er positief uit; het merk steeg daar naar plek 2, achter de ronkende Italiaanse automobielen van Ferrari.
Gerelateerd
Reputatie accountant 'voor verbetering vatbaar'
Het grootste deel van het Nederlandse publiek en het bedrijfsleven heeft een neutraal beeld van de accountant. De mate van vertrouwen in het accountantsberoep is...
Reputatie accountant: publiek positiever, gebruiker kritisch
Het algemeen publiek geeft de controlerend accountant een iets beter 'rapportcijfer' (6,3) dan in 2013 (6,0). Autoriteiten blijven kritisch, maar geven met een 'zesje-min'...
Twee plus twee is gewoon vier
Het is tijd om de reputatie van het accountantsvak te verbeteren. Open en transparante communicatie is daarbij de sleutel. Uit onderzoek blijkt echter dat lang niet...
Hartekreet
Durft u op een verjaardagsfeestje nog te zeggen dat u accountant bent? Of doet u er liever het zwijgen toe en moet u ineens naar een andere afspraak als ze er over...
Heft in eigen hand
In het recente onderzoek over de reputatie van controlerend accountants zit een saillant punt dat opvallend weinig aandacht heeft gekregen.