Nieuws

ASML heeft beste reputatie, grote accountantskantoren dalen in MT500

Techbedrijf ASML is volgens de MT500 het bedrijf met de beste reputatie van 2022. Bij de accountantskantoren scoort Baker Tilly het beste; de big four zakken in de ranglijst. Gelukkig zijn er nog meer ranglijsten.

Het Veldhovense technologiebedrijf ASML voert de MT500 aan; het jaarlijks onderzoek van MT/Sprout waarin ‘zakelijke beslissers’ wordt gevraagd naar hun top 3 van meest bewonderde bedrijven. Sectorgenoten prijzen ASML vanwege goed werkgeverschap, klantgerichtheid, productleiderschap, uitstekende operatie en duurzaam ondernemerschap.

Chipmachinefabrikant ASML, die onder leiding staat van twee accountants (ceo Peter Wennink en cfo Roger Dassen), voerde ook de drie voorgaande jaren de lijst aan. In de top 3 van de MT500 staan verder de Efteling en Albert Heijn.

Opvallende dalers in de lijst zijn energieconcern Shell en staalproducent Tata Steel, die beide uit de top 10 verdwenen. Shell zakte van de vierde naar de 60e plaats en Tata viel zelfs van plek vijf terug naar plek 287 van de ranglijst. Opmerkelijke stijger in de lijst is tegelijk Staatsbosbeheer, dat klom van de 99e naar de zesde plek. Duurzaamheid wordt door de respondenten duidelijk gewaardeerd.

Accountants

Accountantsorganisaties staan niet erg hoog in de MT500; met name de grote kantoren zijn in de ranglijst gedaald. In het aparte overzicht van de categorie ‘advocatuur, accountancy & management consultancy’ is Baker Tilly dit jaar lijstaanvoerder, waar het kantoor in 2021 nog op plek 4 stond. Alfa Accountants & Adviseurs, eerder op plek 6, staat nu tweede. Deloitte zakt van de koppositie naar plek 3.

In de totale MT500 zijn accountants echter pas te vinden vanaf plaats 112; Baker Tilly is stijgend, vorig jaar stond het kantoor op plek 158 en in 2019 nog op plek 249. Alfa staat in het totaal op plek 143 en stijgt ook jaarlijks; in 2019 stond het kantoor nog op plaats 374.

Minder goed gaat het met de big four-kantoren: Deloitte doet het met plaats 194 daarvan nog het beste, maar daalt elk jaar en komt van plek 14 in 2019. Ook de andere grote spelers zakken geleidelijk naar onderen Alleen KPMG (plek 211) is vergeleken met vorig jaar nu weer iets gestegen.

Ranglijst BrandFinance

De MT500 laat heel andere uitkomsten zien dan recent onderzoek van instituut BrandFinance. Daarin krijgt KPMG voor de achtste keer op rij een nummer 2-positie in de jaarlijkse lijst van meest waardevolle Nederlandse merken. Shell gaat aan kop in deze lijst en ING maakt de top 3 van BrandFinance compleet.

Merkeninstituut BrandFinance doet voor de berekening van merkwaarden een beroep op industriestandaard ISO 10668. Daarbij wordt een inschatting gemaakt van toekomstige omzet die bijdraagt aan merkreputatie. De onderzoekers bepaalden zo de huidige waarde van het merk KPMG op $ 12.901 miljoen dollar; een stijging ten opzichte van de waarde in 2021.  

In de Europese top 500 van BrandFinance springt EY er positief uit; het merk steeg daar naar plek 2, achter de ronkende Italiaanse automobielen van Ferrari.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.