Leaseauto blijft populair, ondanks coronapandemie
Het aantal leaseauto's in Nederland groeide in 2021 met ruim vijf procent naar meer dan 1,2 miljoen voertuigen; ruim zestigduizend meer dan in 2020. Alle segmenten - zakelijke personenauto's, bestelwagens en private lease - droegen bij aan de groei. Lease is verantwoordelijk voor ruim de helft van de elektrische auto's in Nederland.
Dat meldt de vereniging van Nederlandse autoleasemaatschappijen VNA. In 2021 groeide het zakelijke segment met 3,7 procent naar 751.700 personenauto's. Ondanks beperkingen werd er in 2021 minder thuisgewerkt en weer meer gereisd dan in 2020. Ook was sprake van economisch herstel en een krappe arbeidsmarkt. Daarin blijft de auto van de zaak een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde.
Leaseauto's zijn inmiddels goed voor ruim de helft (54 procent) van alle volledig elektrische personenauto's. Verhoging van de bijtelling resulteerde het afgelopen jaar wel in stagnatie, als het gaat om de instroom van volledig elektrische auto’s. Uit data van RDC blijkt dat het aandeel nieuwe vol-elektrische personenauto's daalde van 20,5 procent in 2020 naar 19,8 procent in 2021. Het fiscaal aantrekkelijk houden van elektrisch rijden blijft nodig om het volledige wagenpark elektrisch te krijgen, evenals investeringen in laadinfrastructuur, aldus de VNA.
Eind vorig jaar bleek uit een rondgang van Accountant.nl al dat ook het accountantsberoep snel omschakelt naar elektrisch rijden.
Fietsen en bestelauto's
Het mobiliteitsaanbod van de leasebranche wordt steeds breder; de sector biedt inmiddels ook (elektrische) fietsen, e-scooters en light electric vehicles aan. In 2021 steeg het fietsleasepark met bijna tachtig procent naar bijna 23.000 fietsen (e-bikes en speed-pedelecs).
Het economische herstel in 2021 was terug te zien in een groeiende vraag naar bestelwagens. In totaal groeide het lease bestelwagenpark met ruim acht procent tot 222.600 voertuigen. Daarmee heeft lease nu een aandeel van 22 procent in het totale Nederlandse bestelwagenpark.
Private lease
Ondanks uitdagingen in de beschikbaarheid van nieuwe auto's, wegens chiptekorten en productieachterstanden, groeide het private lease-park in 2021 met 7,8 procent naar 231.000 auto's.
Waar private lease enige jaren terug nog vooral om kleine stadsauto's draaide, gaat het nu meer en meer om compacte gezinswagens. Ook die zijn in toenemende mate (een op de dertien auto's) voorzien van een stekker. De gemiddelde aanschafprijs van nieuwe auto's ligt op ruim 40.000 euro. Private lease maakt het ook voor particulieren mogelijk om te kiezen voor nieuwe en schonere auto's, zo stelt de VNA.
Gerelateerd
Subsidiepot voor aanschaf nieuwe elektrische auto is leeg
De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In totaal was 58 miljoen euro beschikbaar...
Zakelijke automobilist rijdt meer elektrisch dan op diesel
Nederlanders met een personenauto hebben in 2023 meer kilometers gereden in binnen- en buitenland dan in het jaar daarvoor. Zakelijke rijders legden voor het eerst...
Tweedehandsauto's iets duurder in oktober
De gemiddelde prijs voor tweedehandsauto's in Nederland is in oktober licht gestegen. De prijsstijging geldt voor zowel benzineauto's als elektrische auto's, de...
Verkoop gebruikte auto's in oktober fors gestegen
De verkoop van gebruikte auto's lag vorige maand ruim 12 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral gebruikte elektrische auto's werden tot en met oktober flink meer...
Bedrijven verduurzamen vooral door aanpassingen in mobiliteit
Bedrijven richten zich veel op mobiliteit bij het verduurzamen. Zo stimuleert 44 procent het gebruik van een elektrische (lease-)auto. Verder worden een fiets van...