Nederlandse familiebedrijven maakten race in Zandvoort mogelijk
De Dutch Grand Prix in Zandvoort is, zeker door de winst van Max Verstappen, een enorm succes geworden. Zes Nederlandse familiebedrijven hielpen om een miljoenengat op de begroting van de Nederlandse Formule 1-race te dichten, waardoor de race mogelijk werd.
Dat schrijft het AD, dat onder meer sprak met onderzoeksbureau Decisio, dat eind 2017 voor de gemeente Zandvoort de economische haalbaarheid van de race onderzocht. Volgens het bureau was het vooraf niet zeker of de Nederlandse organisatie eigen sponsoren mocht inbrengen, omdat de eigenaren van Formule 1 daar “erg streng” in zijn, om hoofdsponsors zoals Heineken te beschermen. “Er was een kans dat ze het circuit leeg moesten opleveren.”
Zonder lokale bedrijven was er op 5 september echter geen wedstrijd geweest, aldus het AD. De ticketverkoop alleen was niet genoeg om de kosten, die per race rond de vijftig miljoen euro liggen, te dekken. Dat is nog zonder de kostbare verbouwing van het circuit. “Het evenement is alleen gelukt omdat er alsnog eigen partners konden komen.”
Bierbrouwer
Dat Heineken zich ook als hoofdsponsor aan de race verbond, maakte de komst van de lokale sponsors eenvoudiger. Naast de bierbrouwer staken ook Pon, Jumbo, Volker Wessels, CM.com en Talpa geld in het evenement. Niet bekend is wat de familiebedrijven elk aan sponsorgeld hebben bijgedragen.
In tegenstelling tot veel andere landen subsidieert de Nederlandse staat geen commerciële sportevenementen. Wel stak de gemeente Zandvoort ruim vier miljoen euro in de ontsluiting van het circuit, zo meldt de krant.
Commentaar
Met name vanuit de culturele sector en de evenementenbranche kwam er wel veel commentaar op de ruimte die de organisatie, ondanks nog geldende coronamaatregelen, kreeg om per dag tienduizenden bezoekers toe te laten op het circuit in Zandvoort.
Die kritiek legde het uiteindelijk af tegen het succes van het racefestijn, dat compleet werd door de overwinning van Max Verstappen. De 23-jarige coureur neemt met de winst op Zandvoort weer de leiding in de strijd om het kampioenschap in de Formule 1.
Gerelateerd

Opvolging binnen familie wordt minder vanzelfsprekend bij familiebedrijven
Familiebedrijven staan steeds vaker open voor meerdere opties om de opvolging binnen het bedrijf te organiseren. Dat blijkt uit onderzoek onder familiebedrijven...

Familiebedrijven verhogen investeringen om krappe arbeidsmarkt te bestrijden
Familiebedrijven gaan in 2025 gemiddeld 16 procent meer investeren dan in 2024. Bijna dertig procent van de familiebedrijven verwacht volgend jaar zelfs tenminste...

Bunq-topman is grote stijger in opnieuw rijkere Quote 500
Bunq-oprichter Ali Niknam is een opvallende stijger in de nieuwe Quote 500. De topman van de onlinebank klimt met een vermogen van 2,5 miljard euro van plek 28 naar...

Universiteit Maastricht, BDO en AFAS doen samen onderzoek naar duurzaamheid bij familiebedrijven
Het Maastricht University Center for Entrepreneurship and Innovation, BDO en softwarehuis AFAS gaan gezamenlijk onderzoek doen naar "uitdagingen en kansen" voor...

Fors meer eigendomsoverdrachten bij familiebedrijven
Ruim 85.000 familiebedrijven in Nederland zijn bezig met de eigendomsoverdracht. Verkoop aan een strategische partner of private equity is daarbij een reële optie,...