KPMG: Nederlandse bedrijven worstelen met datagedreven werken
Niet de technologie, medewerkers of organisatiestructuur, maar het gebrek aan datageletterdheid en holistische aanpak zijn de belangrijkste uitdagingen op weg naar een volwassen datagedreven organisatie.
Dat concludeert KPMG op basis van eigen onderzoek onder ruim honderd organisaties naar de status van datagedreven bedrijven en instellingen in Nederland. Ondanks de groeiende behoefte om data te verzamelen, bewaren, rapporteren en analyseren heeft 79 procent van het Nederlandse bedrijfsleven moeite met de implementatie van een datagedreven operatie. 65 procent van de databeheerders zegt een strategie en tijdslijn te hebben ontwikkeld op weg naar een datagedreven operatie, maar bij veel bedrijven is er volgens de onderzoekers nog een lange weg te gaan naar een volwassen status. De coronapandemie zou het verschil in volwassenheid nog verder hebben uitvergroot.
De mogelijkheid om data te begrijpen, analyseren en toe te passen in de dagelijkse besluitvorming, is volgens het onderzoek de grootste uitdaging op weg naar een datagedreven cultuur. Datagedreven operaties blijven daarbij vaak nog beperkt tot slechts één of meerdere afdelingen zoals finance, sales en/of marketing. Daarmee ontbreken consistente bedrijfsbrede definities en datakwaliteit, wat de inzetbaarheid van data voor de gehele organisatie beperkt.
Algoritmen
Driekwart van de respondenten maakt gebruik van Artificial Intelligence en Machine Learning bij hun data-analyses. Echter, het merendeel meldt dat zij nu vooral experimenteren met algoritmes. Volgens datamanagers is het een flinke klus algoritmes in productie te nemen, omdat benodigde gegevens niet altijd beschikbaar zijn en de kwaliteit daarvan niet toereikend is. Slechts 12 procent van de ondervraagden gebruikt slimme analyses om bijvoorbeeld datakwaliteit te monitoren.
Waar bij 29 procent van de volwassen datagedreven organisaties relevante investeringen tijdens corona juist zijn toegenomen, blijkt dat bij bedrijven en instanties die niet of nauwelijks datagedreven zijn, investeringen afnemen of bevroren zijn. Het KPMG-onderzoek concludeert dat 66 procent van deze laatstgenoemde organisaties minder of een onveranderd aantal investeringen heeft gedaan in data en analytics.
"Het onderzoek wijst uit dat de beschikbaarheid van een heldere bedrijfsbrede datastrategie, de mogelijkheid waarde van data-analyses te meten en een duidelijk commitment van het organisatiebestuur de drie belangrijkste eerste stappen zijn op weg naar een succesvolle datagedreven organisatie", aldus KPMG.
Gerelateerd
Coney Minds start website over AI, machine learning en data-analyse
Accountantskantoor Coney Minds lanceert TheDataConnection, een website die ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), machine learning en data-analyse...
Ministerraad stemt in met voorstel voor uitvoering Europese Data Act
De ministerraad heeft besloten om het wetsvoorstel voor de Nederlandse uitvoeringswetgeving van de Europese Data Act voor advies naar de Raad van State te zenden....
KPMG: Bekendheid met algoritmes groeit, vertrouwen daalt
Het vertrouwen in algoritmes blijft al vijf jaar fors dalen. Het vertrouwen daalde dit jaar met 22 procent ten opzichte van vorig jaar, wat in lijn is met de dalingen...
'Data en AI steeds belangrijker directieonderdeel'
Volgens 65 procent van alle directieleden met AI- en dataverantwoordelijkheden bestond hun functie vijf jaar geleden niet. Dit is een forse daling ten opzichte van...
'Controle van de toekomst': meer samenwerken en vooruitkijken
Peter Wennink (ceo ASML) noemde onze samenleving onlangs 'dik, dom en blij' op het gebied van technologische ontwikkeling. Volgens hem moeten we meer samenwerken...