FT: Plannen voor Europese regio EY onderstrepen problemen bij echte integratie big four
Een geplande reorganisatie van 25 West-Europese memberfirms zorgt voor onrust bij de partners van de internationale EY-organisatie. Volgens de Financial Times is het een bewijs van de hindernissen bij nauwere samenwerking binnen de wereldwijd opererende accountantskantoren.
EY werkt intern aan een nieuwe opzet van de regio West-Europa, waarbij 25 nationale praktijken (waaronder Frankrijk, Duitsland en Nederland, maar niet het VK en Scandinavië) verder worden geïntegreerd. Doel: kostenbesparing, kennis en kansen delen en het netwerk waar mogelijk volledig integreren. Ambitie is om dat per 1 juli aanstaande te realiseren.
Zakelijk gezien begrijpelijk, aldus de FT, en ook toe te juichen als zo'n integratie bijdraagt aan de collectieve verantwoordelijkheid en betere culturele afstemming. Maar tegelijk tonen de plannen van EY de hindernissen aan bij verdere integratie van het traditionele federatieve of netwerkmodel, zo stelt de krant.
Gezamenlijke rekening
Zo vrezen EY-partners buiten Duitsland dat nauwere integratie kan betekenen dat ze straks gezamenlijk de rekening gepresenteerd krijgen voor incidenten in andere landen, zoals voor een tekortschietende controle bij betaalbedrijf Wirecard. De reactie van EY dat de nationale bedrijven afzonderlijke juridische entiteiten blijven, toont volgens de FT aan dat de juridische en regelgevende structuur elke poging tot serieuze herstructurering in de weg zit.
Bij andere grote accountantsorganisaties speelt dat ook. Zo zijn binnen Deloitte de nationale praktijken eveneens onafhankelijke entiteiten en kwam KPMG na enkele jaren terug van een poging om een echte Europese combinatie te bouwen, omdat lastige handelsvoorwaarden om een locale aanpak zouden vragen.
Afgunst
Een en ander ligt vooral aan de accountants- en belastingadviesdiensten, die op nationaal niveau worden gereguleerd. De consultancypraktijken kijken tegelijk met afgunst naar grote advieshuizen als Accenture of McKinsey, die hierdoor niet worden gehinderd en echt geïntegreerd kunnen werken, aldus de FT.
Sinds de ondergang van Andersen na het Enron-schandaal wijzen de big four, bij pogingen van regelgevers om ze wegens belangenconflicten op te splitsen in aparte advies- en auditgroepen, graag op de wereldwijde aard van hun dienstverlening en de noodzaak om specialistische kennis te kunnen delen tussen auditpraktijken en adviesteams.
Tegelijk zou afsplitsing van de adviespraktijken het beste zijn om te komen tot naadloze wereldwijde samenwerking, meent de FT. "Tot die tijd moeten de bestuurders van de big four het hebben van lossere, regionale 'simulaties van integratie' en vertrouwen op goed management, dat de nadelen van hun grensoverschrijdende federaties moet verzachten."
Gerelateerd

Bestuurders bij vertrek vooral lovend over Countus Groep
Accountants- en adviesorganisatie Countus Groep maakte vlak voor de feestdagen bekend dat Bob Seemann en Dijan Bruins vertrekken als raad van bestuur van Countus....
Revival van de dorpsaccountant 2.0
Jarenlange schaalvergroting verdreef de accountant van het platteland naar de stad. Maar de laatste jaren maken dorpsaccountants een comeback. In een nieuwe vorm,...

Benchmark Accountancy: Groei, arbeidsmarktkrapte en tariefstijgingen
De bevindingen uit het jongste benchmarkonderzoek van Full Finance wijzen op een gematigde groei van accountantskantoren, maar ook op enkele zorgpunten zoals arbeidsmarktkrapte...

Brits PwC wil medewerkers vaker op kantoor zien
De Britse PwC-organisatie heeft via een memo de 26.000 werknemers gemeld dat de organisatie een strenger hybride beleid gaat voeren als het gaat om kantoorbezoek....
De klant is geen koning meer
De hoge werkdruk binnen accountantskantoren leidt er toe dat niet alleen nieuwe, maar ook bestaande klanten kritisch tegen het licht worden gehouden. De klant waar...