Ombudsman onderzoekt knelpunten steunmaatregelen zzp'ers
De nationale ombudsman Reinier van Zutphen begint een onderzoek naar de knelpunten die ondernemers ervaren met de coronasteunmaatregelen. Hij doet dat naar aanleiding van ruim vijfhonderd klachten die daarover bij hem binnenkwamen, onder andere op een speciaal meldpunt.
Ondernemers klagen over onjuiste of onduidelijke informatieverstrekking, gebrek aan maatwerk, verkeerde timing en een gebrek aan coulance bij het terugvorderen van eerder uitgekeerde voorschotten. Sommige ondernemers komen niet in aanmerking voor steun door bijvoorbeeld een onjuiste registratiecode bij de Kamer van Koophandel, anderen moeten onverwacht extra belasting betalen vanwege het ontvangen van de TOZO-uitkering. Zij komen daardoor in de problemen, ziet de ombudsman.
"Bij veel ondernemers die zich tot mij wenden staat het water aan de lippen en is het einde van hun levensvatbare bedrijf nabij. Ze hebben het gevoel dat ze er helemaal alleen voor staan en vinden dat zij door de strenge en starre regels onvoldoende worden ondersteund. Ik maak mij hier zorgen over en vind het belangrijk dat hun signalen niet onopgemerkt blijven", zegt Van Zutphen.
De ombudsman organiseert in mei en juni twee rondetafelgesprekken over de belangrijkste knelpunten die ondernemers ervaren. Daar zullen onder meer oplossingen worden besproken die verdere problemen, zoals schulden en faillissementen, moeten voorkomen.
Onder meer de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Financiën en Economische Zaken en Klimaat worden voor de gesprekken uitgenodigd, evenals de Sociaal-Economische Raad, Kamer van Koophandel en de brancheverenigingen voor ondernemers.
Bron: ANP
Gerelateerd
'Sectorale steun bij coronalockdown niet mogelijk'
Tijdens de coronalockdowns heeft het kabinet ondernemers en werkenden geholpen met uitgebreide steunpakketten, zoals de NOW en TVL. Maar omdat generieke steunpakketten...
CBS: één op de drie bedrijven maakte aanspraak op coronasteun
Bijna 652.000 bedrijven deden tijdens de coronacrisis beroep op minimaal één van de coronasteunmaatregelen. Dat is ruim één op de drie bedrijven in Nederland, maakte...
Gemeentes vorderen nauwelijks TOZO-subsidie terug
Nederlandse gemeentes hebben nauwelijks TOZO-subsidie teruggevorderd.
Ondernemer met schulden. Wat is de juiste aanpak?
De coronacrisis heeft er bij veel ondernemers flink ingehakt. Reden voor de accountant om het gesprek aan te gaan. Niet alleen over de financiële situatie, maar...
Discontinuïteit in het mkb: een wereld van schaamte en bedrog
Eindelijk alles weer open, MKB-Nederland blij en iedereen opgelucht, zou je denken. De realiteit is vaak anders; door corona getroffen mkb-ondernemers moeten alle...