NN hoeft klanten geen kosten terug te betalen
Verzekeraar Nationale-Nederlanden (NN) hoeft klanten bepaalde kosten niet terug te betalen. Dat oordeelt de rechtbank in Rotterdam in een zaak die door de Consumentenbond was aangespannen.
De Consumentenbond stelde dat NN klanten niet of onvoldoende informeerde over de aard en hoogte van de verzekeringskosten en overlijdensrisicopremie en vroeg de verzekeraar de te veel betaalde kosten en risicopremies aan klanten terug te geven. De rechter heeft die aanklacht nu in een eindvonnis verworpen.
Volgens de rechter hebben klanten een aanvraagformulier, dat werd ingevuld op basis van een offerte, ondertekend en ingediend. Daardoor is er een zogeheten wilsovereenstemming tussen de klanten en NN ontstaan over het in rekening brengen van bepaalde kosten. Er is daardoor ook geen sprake van "oneerlijke bedingen" of kosten die terug moeten worden betaald, aldus de rechter.
In maart stelde de rechtbank in Utrecht de Consumentenbond in het ongelijk in een vergelijkbare zaak tegen verzekeraar ASR. De Consumentenbond spande de beide collectieve rechtszaken aan omdat de organisatie stelt dat de verzekeraars tussen eind jaren tachtig en begin van deze eeuw meer dan een half miljoen consumenten hebben gedupeerd met een woekerpolis.
NN neemt kennis van de uitspraak, die volgens een zegsman onderschrijft dat de verzekeraar zijn klanten voldoende informatie heeft verstrekt. "Die informatie was overeenkomstig met de regelgeving en maatschappelijke opvattingen van die tijd", aldus de woordvoerder. De Consumentenbond moet de proceskosten van zo'n zesduizend euro betalen.
Bron: ANP
Gerelateerd

ASR begint met uitbetaling compensatie woekerpolisaffaire
Ruim 90 procent van de deelnemers aan de woekerpolisclaim met een polis van Aegon of ASR ging akkoord met hun persoonlijke compensatievoorstel. Daarmee is voldaan...

Alle verzekeraars akkoord, woekerpolisdossier kan worden gesloten
Nu ook Achmea een schikking treft om schadeclaims af te kopen, kan het dossier over de woekerpolissen binnenkort eindelijk worden gesloten. Claimorganisaties hebben...

Ook Achmea schikt voor miljoenen euro's in woekerpolisaffaire
Verzekeraar Achmea schikt de zogeheten woekerpolisaffaire voor tientallen miljoenen euro's. Daardoor krijgen bijna dertigduizend consumenten die jaren terug een...

Verzekeraar NN schikt woekerpolisaffaire voor 300 miljoen euro
Verzekeraar NN Group schikt voor circa 300 miljoen euro in de zogeheten woekerpolisaffaire. De verzekeraar heeft daarover een overeenkomst gesloten met claimorganisaties...

Achmea wil ook praten met claimclubs na woekerpolisdeal ASR
Verzekeringsconcern Achmea wil ook met claimorganisaties gaan praten over woekerpolissen, net als rivaal ASR eerder deed.