Deloitte: veel verbeterpunten bij cultuur Belastingdienst
Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat er het nodige moet veranderen aan de bedrijfscultuur van de Belastingdienst. Medewerkers zijn bang om fouten te maken, voelen zich niet gehoord en er is te veel afstand tussen de verschillende hiërarchische groepen binnen en buiten de organisatie.
Voor het onderzoek van Deloitte vulden tussen november 2019 en april 2020 ruim 12 duizend medewerkers een enquête in en voerde Deloitte groepsgesprekken met 650 medewerkers. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van het ministerie van Financiën. "De analyse van Deloitte is indringend en onderstreept voor ons de noodzaak van een steviger aanpak. Het bestaande plan van aanpak wordt daarom herijkt. De omschrijving van de huidige en gewenste cultuur vormt samen met de aanbevelingen belangrijke vertrekpunten om aan de vervolgaanpak te werken", aldus staatssecretarissen Van Huffelen en Vijlbrief (Financiën) in de aanbiedingsbrief.
Het onderzoek geeft inzicht in de huidige cultuur, kijkt kritisch naar de gewenste cultuur en adviseert hoe een betere koers gezet kan worden om die gewenste cultuur te bereiken. Deloitte stelt in het rapport dat er cultuuraspecten zijn die behouden moeten worden, zoals de grote betrokkenheid en loyaliteit van medewerkers. Maar de onderzoekers zijn kritisch over het ontbreken van een visie rondom de 'menselijke maat', waardoor medewerkers zeggen weinig ruimte te voelen voor het centraal stellen van burgers en bedrijven.
Medewerkers geven verder aan dat de sturing op kwantiteit en het (te)veel tijd kwijt zijn met interne, inefficiënte processen en procedures de aandacht van het 'echte werk' afleiden en resultaten ondermijnen. Door te sturen op resultaat kan het zicht op de eigenlijke doelstelling verdwijnen. Ook zou er een kloof zijn tussen verschillende lagen (horizontaal en verticaal) en gevestigde systemen en processen die samenwerking intern tegengaan. Ook het werkklimaat zou niet open veilig zijn. Medewerkers voelen zich niet altijd veilig genoeg om zich uit te spreken, elkaar aan te spreken en ze zijn bang om fouten te maken. Daarnaast geven medewerkers aan 'verandermoe' te zijn.
Gerelateerd
Ook accountants op zoek naar duidelijkheid tijdens Intermediairdagen Belastingdienst
Ruim 850 accountants, fiscaal dienstverleners en salarisprofessionals bezochten de eerste twee Intermediairdagen van de Belastingdienst in Venlo en Den Bosch. Ze...
Idsinga stapt op als staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst
Folkert Idsinga heeft zijn ontslag ingediend als staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst. Hij kwam recent onder vuur te liggen, omdat hij geen inzage...
Belastingdienst pakt capaciteitstekort bij inning aan
De Belastingdienst neemt maatregelen om het capaciteitstekort bij de inning en invordering van belastinggeld tegen te gaan. De dienst zet maximaal in op het aantrekken...
Vernieuwing IT-systemen fiscus vertraagd door box 3-uitspraken
Recente uitspraken over belasting in box 3 leiden ertoe dat de IT-systemen van de Belastingdienst later worden vernieuwd. In juni keurde de Hoge Raad de voorgestelde...
Raad van State en fiscus twijfelen aan hoger btw-tarief hotel en cultuur
Het afschaffen van het verlaagde btw-tarief op hotelovernachtingen en bioscoopkaartjes leidt tot twijfels bij de Raad van State, maar ook bij de Belastingdienst...