NEMACC: verdienmodel mkb-accountant kan beter
Mkb-accountants zijn te weinig bezig met de bedrijfseconomische en commerciële aspecten van het runnen van een accountantskantoor. Dat moet verbeteren om de toekomst met vertrouwen tegemoet te kunnen zien.
Bijna geen enkel klein mkb-accountantskantoor heeft inzicht in de kostprijs van de eigen producten. Ook kan vrijwel geen enkel kantoor duidelijk maken welke bedrijfseconomische waarde daadwerkelijk wordt toegevoegd door de dienstverlening aan de ondernemer. Dat blijkt uit het NEMACC-onderzoek 'Verdienmodellen van het mkb-accountantskantoor'.
Een groot deel van de mkb-accountants is tevreden met de wijze waarop het nu gaat en voelt nog geen urgentie om aan de slag te gaan met het eigen business- en verdienmodel. Stakeholders zijn tegelijk kritisch op het gebrek aan ondernemer- en leiderschap bij accountants. Ook de inzet van de natuurlijke adviesfunctie van de accountant om ondernemers te helpen met stuurinformatie kan beter.
Het hanteren van het vertrouwde verdienmodel 'uurtje-factuurtje' geeft niet goed weer welke toegevoegde waarde de mkb-accountant vanuit bedrijfseconomisch perspectief levert. Door zich te verdiepen in andere verdienmodellen vergroot de mkb-accountant zijn handelingsrepertoire bij het toekomstbestendig houden van zijn kantoor, aldus NEMACC. Tijdens het tiende NEMACC-symposium in december 2019 gaf NBA-bestuurslid Jan Wietsma al een inkijkje in het toen nog lopende onderzoek naar verdienmodellen.
ICT
Het aantal ondernemingen met 1 tot 10 medewerkers bedraagt meer dan 98 procent van het totaal aantal ondernemingen. Voor fintech-partijen, maar ook voor accountantskantoren uit de top 30, is het daarom financieel aantrekkelijk om via ICT deze grote populatie van ondernemingen te bedienen. Een deel van de kantoren vindt het lastig om de kosten die samenhangen met ICT op een goede manier door te berekenen. Naast dat mkb-kantoren er verstandig aan doen om bij digitaliseringsvraagstukken meer met elkaar samen te werken, is het ook verstandig om de impact van de digitalisering op de eigen kostprijzen in kaart te brengen.
De onderzoekers van NEMACC namen als uitgangspunt met welk business- en verdienmodel de mkb-accountant het nieuwe decennium vol vertrouwen tegemoet kan zien. Zij geven aan dat mkb-accountants meer waarde kunnen toevoegen aan de ondernemer door de focus van de dienstverlening te verleggen. NEMACC biedt daarvoor een model- en stappenplan aan, waarmee kantooreigenaren aan de slag kunnen om hun verdienmodel toekomstbestendig te maken.
NEMACC
NEMACC is het kenniscentrum van de NBA en de Erasmus Universiteit Rotterdam, dat onderzoek doet naar het functioneren van de mkb-accountant. Het kenniscentrum, ontstaan na de fusie tussen NIVRA en NOvAA, rondt dit jaar haar laatste onderzoeken af. Op 6 mei aanstaande organiseert NEMACC een afsluitend symposium.
Gerelateerd
De negen succesfactoren van NEMACC
Na acht jaar valt het doek voor NEMACC, het eerste en enige onderzoeksinstituut voor de mkb-accountancy. Op de drempel naar de uitgang benoemt het NEMACC-team negen...
Slotbrochure NEMACC
NEMACC-voorzitter Jochem Beekhuizen overhandigde NBA-voorzitter Marco van der Vegte op 7 september jl. het eerste exemplaar van de slotbrochure van dit onderzoeksinitiatief.
NEMACC-onderzoek: Soft controls voor de adviserende mkb-accountant
Mkb-ondernemers doen steeds vaker een beroep op hun accountant met vragen over soft controls. Deze klanten zijn zich ervan bewust dat zij met soft controls aan de...
NEMACC-symposium: genoeg mogelijkheden voor mkb-praktijk
Ook in de mkb-praktijk liggen er volop mogelijkheden voor een gezonde toekomst van het accountantsberoep. Daarvoor moet de accountant wel vooruit kijken, niet alleen...
NEMACC: 'Accountants net iets gelukkiger dan gemiddeld'
Accountants scoren qua geluk en levenstevredenheid net iets hoger dan het Nederlandse gemiddelde. Er is een duidelijk verband tussen het geluksniveau en ziekteverzuim,...