Nieuws

NBA start programma om leden te helpen in 'coronatijd'

De NBA start met het programma NBA HELPT, om leden te helpen met uiteenlopende vragen rondom de gevolgen van het coronavirus. Daarvoor zijn alle hulplijnen van de beroepsorganisatie online bij elkaar gezet. De Helpdesk Vaktechniek is op werkdagen langer telefonisch bereikbaar.

De uitbraak van het coronavirus heeft grote gevolgen voor de economie en daarmee ook voor accountants, in alle denkbare functies. NBA HELPT is bedoeld om leden te helpen bij praktische vragen, ondersteuning te bieden en ook om best practices samen te brengen. Daarvoor heeft de NBA alle hulplijnen en relevante informatie makkelijk vindbaar bij elkaar gezet op nba.nl.

Op de nieuwe NBA HELPT-pagina zijn verwijzingen opgenomen naar de diverse helpdesks en contactpersonen binnen de NBA, zoals de helpdesks voor Vaktechniek, Praktijkopleidingen en PE. Ook is contactinfo opgenomen van de afdelingen Opleidingen, Evenementen en Toetsingen. Verder worden relevante publicaties samengebracht en wordt verwezen naar het coronadossier op Accountant.nl. De Helpdesk Vaktechniek is op werkdagen bereikbaar van acht uur 's ochtends tot acht uur 's avonds. 

Best practices

Het project NBA HELPT moet de dienstverlening van de NBA richting leden makkelijker en beter toegankelijk maken. In de komende dagen wordt de informatie op de HELPT-pagina’s snel uitgebreid, onder andere met veelgestelde vragen (FAQ's). Zo werkt de NBA in overleg met de Belastingdienst nu aan een verklaring voor ondernemers die uitstel van het betalen van belasting willen aanvragen.

Daarnaast wil de NBA leden of kantoren de mogelijkheid bieden om hun kennis en ervaringen te delen met collega's. Via de HELPT-pagina kunnen leden daarvoor tips, tools of andere suggesties doorgeven. Om zaken te delen wordt ook LinkedIn ingezet.  

Er is een speciaal crisisteam ingericht binnen de NBA, ook al wordt er inmiddels vanuit huis gewerkt. "We hebben de mkb-campagne voorlopig stopgezet om ons te kunnen concentreren op zo concreet mogelijke ondersteuning van onze leden. Want dat is voor hen nu het belangrijkste", benadrukt directeur Berry Wammes. "Voor velen van hen is de situatie ingrijpend: klanten komen in de problemen, misschien komen leden zelf in problemen, controles afronden is ingewikkeld, zzp'ers maken zich zorgen over de toekomst, collega's kunnen ziek worden, examens worden uitgesteld. En dat zijn nog maar een paar voorbeelden."

Kantoor NBA sluit

Verdere aanscherping van de maatregelen rondom het coronavirus maakt dat het NBA-pand aan de Antonio Vivaldistraat in Amsterdam na dinsdag 17 maart niet meer toegankelijk is. Medewerkers werken waar mogelijk thuis. Alle bijeenkomsten, opleidingen, vergaderingen en events zijn opgeschort. De maatregelen gelden in ieder geval tot 6 april.

De informatie over NBA HELPT is te vinden via nba.nl.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.