Nieuws

Accountantskamer-voorzitter ziet tuchtklachten steeds complexer worden

De Accountantskamer krijgt steeds vaker te maken met grote, complexe zaken, veelal rondom faillissementen. Dat trekt een zware wissel op de capaciteit van de tuchtrechter in Zwolle.

Dat zegt de nieuwe voorzitter van de Accountantskamer, Sandra Schreuder, in een interview met het FD. Zij stelt dat de gemiddelde doorlooptijd van klachten, inmiddels ruim driehonderd dagen, naar beneden moet. Klagers en accountants moeten nu te lang wachten op een uitspraak van de tuchtrechter.

De Accountantskamer neemt jaarlijks tussen de honderd en tweehonderd klachten in behandeling en heeft een beperkte ondersteunende staf. Tegelijk worden de zaken die moeten worden behandeld vaak complexer, zoals die rondom Imtech, Econcern en DSB Bank. "Wat wij hier zien is dat klachten zwaarder, langer en ingewikkelder worden", aldus Schreuder in het FD. "Wij zijn er niet om het werk van een accountant helemaal over te doen."

Ook haar voorganger als voorzitter van de Accountantskamer, Michiel Werkhoven, signaleerde recent in een interview met Accountant het capaciteitsprobleem bij de tuchtrechter. "Als het aantal klachten piekt, zijn er niet voldoende mensen." 

Na de zomer staat het vervolg van de Imtech-tuchtzaak op de rol. Een zaak met grote belangen en een dito berg papier. Voorzitter Schreuder overweegt daarom de honderden pagina's tellende klacht niet meer integraal te beoordelen, maar daaruit een selectie te maken. "Maar ik weet niet hoe het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) daarmee zal omgaan", zo stelt zij tegenover het FD.

De Accountantskamer is in verband met de coronacrisis momenteel gesloten, in ieder geval tot 6 april.

Interview FD: 'De Accountantskamer piept en kraakt'

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.