Nieuws

NBA-webinar over NOW in de praktijk: zorgen over capaciteit

Uit het tiende NBA Helpt-webinar bleek zorg over voldoende capaciteit bij accountants rondom de verantwoording van de NOW-gelden, zeker in combinatie met het komende 'busy season'. Dit keer stonden praktijkcases centraal. "Moeilijke stof op een makkelijke manier uitgelegd."

Bijna vijftienhonderd belangstellenden namen deel aan het webinar en lieten een spervuur aan vragen los op het panel van experts. Host Gerrit Heijkoop constateerde na een korte 'quiz' bij de start dat maar een klein deel van de deelnemers alle vier vragen over enkele ins en outs van de NOW-regeling goed wist te beantwoorden. Alle reden dus voor dit webinar, waarin vijftien praktijkcases werden behandeld.

Inmiddels is de NBA Helpdesk versterkt met een panel van experts, afkomstig van acht kantoren, de SRA en de NBA zelf, om alle vragen rondom de NOW-verantwoording te kunnen behandelen, aldus Berthold de Jong van de NBA. Er zijn veel vragen over het omzetbegrip binnen de NOW, reden waarom het ministerie van SZW recent een toelichting hierover heeft gepubliceerd. Peter Leunge, coördinator team auditzaken bij SZW, stond daarbij stil. De eerste stroom verantwoordingen van ontvangen NOW-gelden toont nog geen heel opvallende zaken, meende hij. Wel is er nogal eens verwarring over percentages.  

Anja Bast, directeur vaktechniek Flynth, benadrukte het belang van het goed kennen van de klant en het op orde hebben van processen. Flynth is daarom terughoudend met het aannemen van nieuwe opdrachtgevers tijdens de coronacrisis.

Verrassingen voorkomen

Ook Stefan Broodbakker, senior manager vaktechniek bij BDO, stelde dat accountants verrassingen moeten proberen te voorkomen door tijdig met de klant in gesprek te gaan. "Voorkom een technische knockout." Cases zijn vaak complex, stelde hij, vooral als het gaat over omzetten op groepsniveau en bij werkmaatschappijen. Het door SZW uitgebrachte controleprotocol zorgt gelukkig voor houvast.

Gerrit Kroes, zelfstandig gevestigd accountant, adviseerde zijn collega's om zichzelf vooral goed in de NOW-regeling en het protocol te verdiepen voordat ze naar hun opdrachtgevers gaan. "Leg niet alles bij je assistent neer."

Een poll onder de deelnemers gaf aan dat velen planningsproblemen vrezen rondom de combinatie van het reguliere busy season, coronagerelateerde verslaggevingsproblemen en de NOW-afrekeningen. "Wij voorzien nu al dat daar problemen gaan ontstaan", aldus Annette Houwaart (NBA Helpdesk). Ook hebben veel accountants geplande werkzaamheden rondom de NOW-verklaring moeten uitstellen wegens onduidelijkheden die om specifieke expertise vragen. Peter Leunge (SZW) sprak van "een duidelijk signaal".

Hugo van Campen (NBA Helpdesk) adviseerde om ondanks de drukte en mogelijke capaciteitsproblemen vooral kritisch te blijven. Niet alles wat een klant wil, is ook haalbaar. "Ga de grens niet over met zijn allen."

Veel belangstelling voor webinars

De reeks van tien NBA Helpt-webinars heeft in de afgelopen maanden duidelijk in een grote behoefte voorzien. Ruim 18.000 deelnemers hebben de webinars bezocht en gaven die telkens een hoge waardering. Ook dit keer gaf driekwart van de bezoekers het webinar het cijfer 8 of hoger. "Moeilijke stof werd op een makkelijke manier uitgelegd, waardoor het begrijpbaar werd", aldus een deelnemer. "De NBA onderscheidt zich met deze en eerdere webinars naar mijn mening voor de beroepsgroep, zowel voor grotere als kleinere accountantskantoren", stelde een ander. Ook de informatie op de NBA Helpt-pagina's, inclusief de nog altijd groeiende reeks FAQ's, wordt gewaardeerd.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.