Aandeelhouderswaarde niet meer voorop bij Amerikaanse bedrijven
Bedrijven moeten zich niet alleen richten op winst en belangen van aandeelhouders, ze hebben ook sociale verantwoordelijkheden. Dat staat in een verklaring van de Business Roundtable, een invloedrijke groep ceo’s uit het Amerikaanse bedrijfsleven.
Het is de eerste keer dat de groep ceo's uitspreekt dat aandeelhouderswaarde niet de hoogste prioriteit heeft, maar dat bedrijven hun verantwoordelijkheden moeten nemen ten aanzien van klanten, medewerkers, toeleveranciers en de omgeving waarin zij actief zijn. "Deze nieuwe verklaring weerspiegelt beter de wijze waarop bedrijven vandaag kunnen en moeten werken", aldus mede-ondertekenaar Alex Gorsky, topman van farmaceut Johnson & Johnson.
De verklaring is ondertekend door de ceo’s van meer dan 180 bedrijven, waaronder Amazon, American Airlines, Apple, Coca Cola, General Motors en banken als Goldman Sachs en JPMorgan Chase. De Business Roundtable telt in totaal zo’n tweehonderd leden. Hun ondernemingen zijn samen goed voor een jaaromzet van circa zevenduizend miljard dollar.
Fundamentele verandering
Volgens VEB-directeur Paul Koster wijst de verklaring op ontwikkelingen in de bedrijfscultuur en het ondernemingsklimaat. "In het land waar aandeelhouderswaarde is uitgevonden, betekent dit een fundamentele verandering van de visie", stelt hij in een reactie in het FD. "Dit is echt een verklaring voor de komende generaties."
Ook Eumedion-directeur Rients Abma noemt het “opmerkelijk en goed” dat bedrijven deze kant op gaan. Abma stelt tegenover het FD dat Amerikaanse ondernemingen een inhaalslag moeten maken, omdat ze vaak in hun jaarrapportages nog geen informatie geven over zaken als CO2-uitstoot of werknemerstevredenheid. Hij is benieuwd of de verklaring ook gevolgen zal hebben voor het beloningsbeleid van bestuurders, dat volgens hem "in de VS nog sterk leunt op aandeelhouderswaarde en hoge bonussen".
Hoogleraar corporate governance Mijntje Lückerath onderstreept in het FD het symbolische belang van de gezamenlijke verklaring. "Als je het maar vaak genoeg uitspreekt en ernaar handelt, wordt het een waarheid als een koe."
Niet vrijblijvend
In een redactioneel commentaar waarschuwt het FD dat de verklaring geen symboolpolitiek mag blijven. De S&P 500-bedrijven keerden afgelopen jaar een recordbedrag uit aan hun aandeelhouders. En diverse van de bedrijven in de Business Roundtable lieten de laatste jaren juist flinke steken vallen als het gaat om bedrijfscultuur of werkomstandigheden.
Critici spreken daarom van een poging om maatschappelijk ongenoegen weg te nemen of om nieuwe wetgeving of belastinghervormingen te voorkomen. Het zetten van een dergelijke handtekening is niet vrijblijvend, stelt het FD. "Voortaan kunnen de betrokken ceo's aan hun woorden gehouden worden."
Gerelateerd
Milieudefensie stuurt ING eisen voor CO2-vermindering per sector
Milieudefensie heeft een gedetailleerde eisenlijst naar ING gestuurd, waarin per sector die de bank financiert staat aangegeven in hoeverre de uitstoot van broeikasgassen...
Grote Amerikaanse banken stappen uit groene alliantie
Net als andere grote Amerikaanse banken, is ook Morgan Stanley uit het duurzaamheidsnetwerk Net Zero Banking Alliance (NZBA) gestapt. Dit is een wereldwijde samenwerking...
'Praatplaat' moet aandacht voor duurzaamheid in publieke sector verhogen
Een recent gepresenteerde 'praatplaat' moet zorgen voor extra aandacht voor duurzaamheidsinitiatieven in de publieke sector. De totstandkoming ervan is een initiatief...
Bedrijven willen dat Wopke Hoekstra groene vraag op gang helpt
Eurocommissaris Wopke Hoekstra moet bedrijven verplichten of in ieder geval stimuleren groene producten te kopen. Dat bepleit een brede coalitie van bedrijven en...
Vitamine A: Barbara Baarsma over duurzaamheid en accountants
In de 56ste editie van Vitamine A, de podcast voor accountants, spreekt host Sven Budding met PwC-hoofdeconoom Barbara Baarsma over duurzaamheid en de bijdrage daaraan...