Nieuws

Reputatie accountant 'voor verbetering vatbaar'

Het grootste deel van het Nederlandse publiek en het bedrijfsleven heeft een neutraal beeld van de accountant. De mate van vertrouwen in het accountantsberoep is redelijk, maar voor verbetering vatbaar.

Dat blijkt uit onderzoek naar de reputatie van het accountantsberoep, in mei gehouden door bureau Motivaction in opdracht van de NBA. Ruim drieduizend personen uit de categorie 'Nederlands publiek', vijfhonderd uit het bedrijfsleven en ruim duizend accountants hebben het onderzoek ingevuld.

35 procent van het Nederlands publiek denkt dat als een accountant zijn handtekening zet, je er op kunt vertrouwen dat de cijfers kloppen. Een vijfde heeft hier geen weet van en 17 procent vertrouwt er niet op. Bij het bedrijfsleven vertrouwt 49 procent op de handtekening van de accountant, onder accountants zelf is dat 61 procent.

Een klein deel van het Nederlands publiek (13 procent) en het bedrijfsleven (10 procent) is negatief over het beroep. Onder accountants zelf is het beeld van het beroep overwegend positief. Voor 16 procent van de Nederlanders is accountant een aantrekkelijk beroep. 42 procent van de zakelijke relaties geeft aan best accountant te willen zijn. 62 procent van de accountants zelf vindt het een aantrekkelijk beroep. Opmerkelijk is dat één op de zes accountants (16 procent) het beroep niet als aantrekkelijk ziet.

Dure adviseur

Slechts 11 procent van het Nederlands publiek denkt 'goed' te weten wat een accountant doet. 60 procent van het publiek ziet in de accountant een betrouwbare adviseur. 'Controle'  en 'boekhouding' worden door respondenten uit het bedrijfsleven het meest geassocieerd met het beroep accountant, gevolgd door 'belastingaangifte' en 'fiscaal advies'. Ook de termen 'duur' en 'adviseur' verbindt men aan het woord accountant. Iets meer dan de helft (56 procent) is van mening dat een accountant veel meer doet dan cijfers controleren.

Van de accountants zelf associeert 9 procent 'fraude opsporen' met de taken en verantwoordelijkheden van de accountant; 14 procent vat dit onder de 'belangrijkste taken' van een accountant. Tweederde (63 procent) denkt dat zonder accountants fraude vaker zou voorkomen.

Adviseren zien accountants ook als een belangrijke taak, waar meer aandacht naar toe zou moeten gaan. Volgens 88 procent is de accountant een betrouwbare adviseur en past die rol hem of haar ook goed. Als om namen van accountantskantoren wordt gevraagd noemen alle groepen respondenten KPMG als eerste.

Sterk merk

Totale uitkomst van het onderzoek is dat het beeld van de accountant bij de doelgroepen niet slecht is, maar wel voor verbetering vatbaar. Ook overheerst een eenzijdig beeld van de accountant als cijfermatige professional. De maatschappelijke rol en toegevoegde waarde als gesprekspartner zijn grotendeels onzichtbaar. Bovendien heeft men de indruk dat de sector niet erg innovatief is.

Onderdeel van de vernieuwingsagenda van de NBA is het bouwen aan een 'sterk merk'. Om tot een positiever imago van de accountant te komen werkt de beroepsorganisatie samen met een communicatiebureau aan een campagne, met als motto 'Nederland rekent op zijn accountants'. De campagne gaat in september aanstaande van start met uitingen in print, online en op de radio. Het onderzoek van Motivaction is bedoeld als 'nulmeting' voor de nieuwe campagne.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.