CFO Day: 'Jonge generatie kijkt verder dan multinationals'
De afgestudeerden van vandaag willen niet meer alleen bij grote multinationals of advocatenkantoren werken, maar kijken steeds vaker naar bedrijven die een bijdrage willen leveren aan de toekomst.
Dat zei minister van Financiën Wopke Hoekstra gisteren op de CFO Day, in een speech waarin hij zich direct richtte tot de jonge generatie. Tijdens de CFO Day waren de aanwezige cfo's gevraagd om in het kader van het thema 'Building Bridges' een jongere collega mee te nemen.
Volgens Hoekstra is het bedrijfsleven de afgelopen tijd steeds dwingender op de maatschappelijke verantwoordelijkheid gewezen. "De Maatschappelijke Imago Monitor bevraagt al 10 jaar lang consumenten over bedrijven. In 2019 zei 66 procent van de respondenten dat bedrijven maatschappelijke doelen net zo belangrijk zouden moeten vinden als winst maken. Voor de generatie van de jonge potentials hier is dit al helemaal vanzelfsprekend. De afgestudeerden van vandaag willen niet meer alleen bij de grote multinationals of advocatenkantoren werken, maar bij start-ups die de wereld willen veranderen en een bijdrage willen leveren aan morgen. En als ze er wel werken, stellen ze de mores ter discussie."
Volgens Hoekstra eisen de consumenten dat ook. "Die eisen dat bedrijven duurzaam zijn, sociaal rechtvaardig opereren en hoge ethische normen hanteren. Zo niet, dan lopen ze weg. De voorbeelden zijn overal om ons heen: mensen die van reguliere banken naar een groene bank overstappen, de plofkip die uit de schappen verdwijnt, protesten tegen fast fashion en ophef als de zoveelste witte man als CEO of lid van de raad van bestuur is benoemd. Het is een ontwikkeling die naar mijn stellige overtuiging alleen maar toe zal nemen. De lat voor het bedrijfsleven op het gebied van transparantie, duurzaamheid, diversiteit en normen en waarden zal steeds verder omhoog gaan. Het is een logisch gevolg van onze welvaart, we staan op de volgende trede van de piramide van Maslow. We hebben het geld om producten aan te schaffen en daardoor ook de ruimte om kritischer te zijn over die producten."