'Eenzijdige focus op aandeelhouder schaadt financiële prestatie onderneming'
Beursgenoteerde ondernemingen die eenzijdig gefocust zijn op korte-termijnresultaten en aandeelhouderswaarde presteren financieel minder en minder stabiel dan ondernemingen die meer op de lange termijn georiënteerd zijn.
Dit concluderen onderzoekers van KPMG in het rapport 'Winning strategies for the long term'. Ondernemingen met een meer kortetermijnfocus boeken aanzienlijk minder omzet en winst en zien ook hun beurswaarde minder snel stijgen dan ondernemingen die hun vizier meer op de lange termijn hebben gericht.
Het onderzoek is uitgevoerd onder bijna vierhonderd beursgenoteerde ondernemingen in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijken de Verenigde Staten. Niet alleen over een langere periode blijken ondernemingen met een lange termijn focus succesvoller te zijn. Ook op de korte termijn presteren langetermijngeoriënteerde ondernemingen beter. Lars Kurznack, deskundige op het gebied van lange termijn waardecreatie bij KPMG: "Technologieën en de markten waarin de ondernemingen opereren veranderen in hoog tempo. Datzelfde geldt voor de verwachtingen van zowel consumenten als de maatschappij. Dat vraagt van ondernemingen een scherpe blik op wat er in de toekomst op hen afkomt."
Kapitaal minder belangrijk
Door de verdere toename van de wereldwijde kapitaalmarkten zal volgens Kurznack bovendien de beschikbaarheid van kapitaal niet langer een obstakel vormen voor de groei van ondernemingen. Kurznack: "De beschikbaarheid van talent, innovatiekracht en het vertrouwen van consumenten in het bedrijf of merk worden bepalender voor de prestatie van ondernemingen. Dit betekent dat het primaat van kortetermijndenken en de aandeelhouder in de strategie en de besluitvorming van een onderneming onder druk komt te staan."
Volgens Kurznack zorgt de snelheid waarmee veranderingen plaatsvinden en de spanning die dit geeft ervoor dat bestuurders moeite hebben om zich naast de uitdagingen op korte termijn óók bezig te houden met de prestaties van de onderneming op lange termijn. "Dat uit zich bijvoorbeeld in de hoeveelheid aandelen die vandaag de dag door ondernemingen worden teruggekocht. Kapitaal dat ook in toekomstige groei geïnvesteerd zou kunnen worden. Om als onderneming nu en in de toekomst succesvol te kunnen zijn, is het echter essentieel dat bestuurders meer nadruk gaan leggen op lange-termijnwaardecreatie in hun strategie en besluitvorming."
Betere prestaties
In het kader van het onderzoek heeft KPMG gekeken naar de impact die een korte- en lange-termijnfocus van bestuurders heeft op de omzet, de winst en de beurswaarde van de ondernemingen in de periode tussen 2003 en 2017.
Kurznack: "Uit de analyse blijkt dat ondernemingen met een langetermijnstrategie in periode 2003-2017 130 procent omzetgroei hebben gerealiseerd. Voor ondernemingen met een kortetermijnfocus was dit slechts 77 procent. Als we naar de winstontwikkeling kijken in de periode 2003-2017 zien we een soortgelijk beeld. Langetermijngeoriënteerde ondernemingen laten in deze periode een groei in de winst zien van 212 procent, ten opzichte van 92 procent groei bij ondernemingen die meer gericht zijn op de korte termijn. De beurswaarde van langetermijngeoriënteerde ondernemingen nam tussen 2003 en 2017 toe met 112 procent. Voor kortetermijngeoriënteerde ondernemingen was dit 99 procent. Een teken dat institutionele beleggers ondernemingen in toenemende mate belonen voor hun lange-termijnstrategie."