'Afstand tot klant vergroot kans op vals spel'
Hoe groter de afstand tussen klant en bedrijf, hoe meer de kans toeneemt dat bedrijven overgaan tot vals spel, graaien en beduvelen.
Dat betoogt econoom Marcel Canoy in zijn boek 'De bank van goede bedoelingen; de ramen open bij de Rabobank'. Canoy kreeg toestemming van de Rabobank om twee jaar lang gemiddeld twee dagen per week rond te lopen bij de bank, als een soort "vlieg op de muur". In een interview in het Financieele Dagblad legt Canoy uit dat hij wilde weten of bankiers echt zo slecht zijn als sommige 'bankbashers' beweren en of er sinds de crisis iets is veranderd.
Canoy gaat in zijn boek in op het Smorc-model: Simple Model of Rational Crime. Volgens deze gedragstheorie is een grotere afstand tot de klant direct gerelateerd aan een toename in vals spel. Wanneer een klant slechts "een getal in een spreadsheet" is geworden, neemt de kans toe dat bankiers het belang van de klant uit het oog verliezen. Volgens Canoy klopt het beeld niet dat banken mensen actief "leegzuigen", maar zorgen schandalen, de crisis, intensivering van regelgeving en digitalisering ervoor dat de sector "ontmenselijkt".
Canoy gelooft niet dat allerlei interne en externe controles de oplossing zijn. "Het echte risico zit in menselijk gedrag. Dat moet je onderkennen. Zo hebben ze in de dealingroom bij een pensioenbelegger foto's van gepensioneerden hangen. Daar kijken de handelaren naar voordat ze een order indienen. Dat werkt."
Gerelateerd

Milieudefensie: ING steekt tien keer meer geld in olie en gas dan de bank zegt
De financiering van ING voor bedrijven die nieuwe olie- en gasvelden starten, is tien keer meer dan eerder gedacht. Dat stelt Milieudefensie, op basis van een rapport...

Banken willen inzage in telefoongegevens tijdens overboekingen
Banken willen bij telecomaanbieders kunnen checken of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het overboeken van geld. Dat moeten klanten beter beschermen tegen...

DNB legt de Volksbank 20 miljoen euro aan boetes op, wegens onvoldoende witwascontroles
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft de Volksbank twee bestuurlijke boetes opgelegd van in totaal 20 miljoen euro. De bank had de controles op witwassen en bedrijfsprocessen...

ING verkoopt Russische activiteiten aan Moskouse investeerder
ING heeft een overeenkomst gesloten over de verkoop van zijn activiteiten in Rusland. De bank verkoopt deze onderdelen aan Global Development. Dat is een bedrijf...

Gebrek aan deskundig advies vergroot risico op financiële ongelijkheid
Slechts een beperkte groep Nederlanders maakt gebruik van professioneel financieel advies. Met name de overgrote meerderheid van financieel kwetsbaren en jongeren...