NBA belt leden in het kader van 'Open'-campagne
Medewerkers van de NBA zijn, in het kader van de nieuwe campagne 'NBA Open', gestart met een belronde onder leden van de beroepsorganisatie. Die blijken positief over het initiatief.
Om op een andere manier met leden in contact te komen startte de NBA medio maart met de 'NBA Open'-campagne. Onderdeel daarvan is een serie events om met accountants in gesprek te gaan: van plastic vissen in de Amsterdamse grachten en hardloopclinics tot sessies over 'mindfulness', een motortoertocht om het IJsselmeer en 'NBA-cafés' op diverse plaatsen in Nederland. De belangstelling voor de events is behoorlijk groot.
Belangrijkste doel van de sessies is, naast het ontmoeten van leden die tot nu minder zichtbaar zijn, het verzamelen van input voor de nieuwe inrichting van de NBA. De inbreng tijdens de sessies vormt de basis voor een 'creatieve conferentie', die op 17 juni, de dag van de ledenvergadering van de beroepsorganisatie, wordt gehouden.
'Goed dat u belt'
Ruim tien medewerkers van de NBA belden op 11 april in twee uur tijd met meer dan honderd leden, om aandacht te vragen voor de 'open'-campagne en ze uit te nodigen voor een event naar keuze. Dat leverde volgens het belteam vooral positieve reacties op. "Goed dat u belt", was het belangrijkste signaal dat de leden gaven, aldus NBA-woordvoerder Lukas Burgering. Leden omschreven de campagne als "top idee, dat hadden jullie jaren geleden al moeten doen". Voor een aantal leden was het reden om zich direct telefonisch aan te melden voor een event. Ook toonden ze waardering omdat de beroepsorganisatie zich kwetsbaar op durfde te stellen.
Tegelijk toonden sommigen ook enige scepsis: "Gaan jullie echt wat met mijn opmerkingen doen?" Verder werden concrete suggesties gedaan rondom het aanbieden van 'leerpaden' voor mkb-accountants als totaalpakket, met name gelet op de nieuwe invulling van de permanente educatieverplichting. Ook het bieden van ondersteuning bij het voorbereiden op een toetsing werd genoemd.
Meer informatie over de NBA Open-campagne is beschikbaar via nba.nl/open.
Gerelateerd
Hand in eigen boezem
De NBA moet, voor zij zich bemoeit met de governance van anderen, eerst de eigen governance op orde hebben en meer transparantie bieden over de besluitvorming binnen...
De laatste tand van de tijger is weg
De ledenvergadering van de NBA is als instrument niet effectief. San Croonenberg pleit voor onderzoek naar de bestuurlijke inrichting van de beroepsorganisatie.
Een platform voor verbinding
De NBA opende eind februari haar nieuwe community platform, inclusief een bijbehorende NBApp. Doel: online kennis en ervaring uitwisselen tussen NBA-leden en stakeholders....
Vrijheid blijheid
Richard Knops is al actief op het nieuwe Community Platform van de NBA en roept leden op om hun kennis en ervaring daar te delen.
Maken we een pas op de plaats, of gaan we blind het ravijn in?
Waar gaat het met het accountantsberoep naar toe en welke beroepsorganisatie past daar het beste bij? Marco Moling schetst drie perspectieven.